lördag 16 mars 2019

72 timmar.

Magsjukan och influensan drar runt överallt i landet.
Värst drabbade blir de som är lite äldre och sedan barnen.
Främst de yngre barnen.
Dagis/förskolor drabbas oerhört tufft och det drar i omgångar flera varv.
svt.se

Min familj är inte skonad och i januari var mina barn sammanlagt tre dagar på dagis.
Resten var de sjuka. Det ställer till det en hel del men jag skulle aldrig någonsin chansa på att lämna av dem i onödan. Vi håller dem hellre hemma en dag längre än en för lite.
Allt för att slippa få det att dra runt.
Påtagligt med såhär många barn är även att de är väldigt olika.
De är oerhört olika på alla sätt men just sjukdomsmässigt så är det ett av barnen som "vinner" över alla andra. Den ena dottern fick kräksjukan tre gånger sist.
Sjuk. Hemma en vecka.
Sjuk. Hemma en vecka till.
Sjuk.
Helt hopplöst.
Det slutar med att jag får sprita alla dörrkarmar, handtag, lysknappar.. rubbet.

Jag har dock aldrig någonsin känt att jag vill chansa med det som betyder mest i hela världen för mig. Barnen är mitt allt. Vårt allt.
Jag skulle aldrig lämna dem om jag kände att de egentligen borde vara hemma.
Om jag minns rätt var det i Göteborg som man införde 72 timmar vid all form av magsjuka.
Barnen skulle alltså vara hemma 72 timmar efter sista symptomet.
Både barn och vuxna blev friskare med detta.
Sjukdomarna kunde ju inte snurra runt längre.

Jag önskar att alla föräldrar valde att spendera den där extra dagen med barnen.
Den där lilla extra dagen som i längden sparar samhället mycket pengar och som för barnen kan bli den där dagen med lite guldkant.
Ensamtid med föräldrarna.
Något alla barn borde få betydligt mer av.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/forskolornas-kritik-magsjuka-barn-kommer-tillbaka-for-tidigt