lördag 23 mars 2019

Apotek och flygplatser.

Hänsyn till andra människor är inte alltid det som prioriteras högst.
Jag är överkänslig mot dofter och har alltid varit.
Stark parfym och framför allt rakvatten är helt förödande för migränen startar direkt.
Vissa dofter är värre än andra och ofta är det privatpersoner som inte själv förstår att de bokstavligt talat stinker.
Många äldre damer har svårt att förstå att deras dyra parfym inte är fantastiskt på något sätt.
Den är tung och liknas av mig med en kickspark i pannan.
svt.se

Det finns två ställen som alltid är värre än alla andra.
Flygplatsen är nummer ett.
Ofta byggs det så att man måste gå igenom parfymavdelningen för att nå gaterna.
Jag har alltid fått ta upp min scarfs för att agera munskydd då odörerna är helt förödande.
Den andra platsen är apoteken när det finns prover av något slag.
Utöver detta finns samma form av avdelning i många affärer och i de stora färjorna när man ska någonstans.

För mig borde det vara en självklarhet att åtminstone apoteket var helt doftfritt. Ett ställe för medicin och produkter som du måste ha då du är sjuk, produkter som är utöver det vanliga.
Hur kan man ens utsätta dem som är nötallergiker för detta bekymmer!?

Parfym är enligt mig en gissel.
Duschar man varje dag och sköter sig så behövs inte varken parfym eller rakvatten.
Då finns det ändå både shampo och tvål som har en oerhört stark parfymdoft så fast att personen i fråga inte använder parfym så luktar de som om de hade det på sig ändå.

Många möten jag går på så skrivs det ut att ingen ska ha parfym på sig men trots det så använder människor det i en oerhörd mängd vilket jag tycker är oerhört oförskämt.
Att visa hänsyn är inte svårt utan borde vara en självklarhet.

För mig är det obegripligt att flygplatser och apotek kan få ha tester som doftar,

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/allergiker-och-doftoverkansliga-utestangs-fran-apoteken