onsdag 20 mars 2019

Hur du än gör så gör du fel.

Ironiskt, naivt eller bara uppgivet.
Enligt mig så är det alltid bäst att vara lagom.
Väldigt svenskt kanske men lagom är för mig det bästa.
svt.se

Du ska motionera lagom.
Äta lagom.
Äta lite av allt men inte överdriva någonting.
Precis så.

Många är det som lever i en bokstavskombination satt av dem som säger sig veta bäst hur alla andras hälsa ska vara. Bokstäver som visar hur man lever "rätt".
Inga kolhydrater, inget fett, inga..
Hur du än gör kommer det aldrig bli bra.
Ta bort brödet!
Ät frukt!

Forskning visar nu att den som dricker mycket sött i olika former finns i en riskform.
MEN, inte bara dem.
Störst riskgrupp för förstörda tänder är ungdomar som lever hälsosamt.
De äter nämligen nyttigt, men då det de äter innehåller mycket syra så fräter det sönder tänderna.

Vad blir då kontentan av detta?
Jo, för mig är det samma som alltid.
Lev så att du mår bra men håll dig inom lagom.
Mår du bra av att springa så gör det.
Ät vad du känner är bra!
För mig blir det dock fel att jaga så frenetiskt över att leva på ett visst sätt att alla andras vetskap om det är viktigare än hur du verkligen lever.

Jag äter allt och rör mig lagom.
Jag kan glömma att äta längre tider och har alltid gjort.
Jag är inte jättestor men kunde varit mindre.
Jag mår dock bra och har inga planer på att förändra mina levnadsvanor alls.
Jag hoppas att alla andra gjorde likadant.
Forskningen kommer uppenbarligen med rön hela tiden och ibland kan de bli rätt motsägelsefulla.

Du har ett liv, lev det så att du själv mår bra och utan att skada andra.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fratskador-pa-tander-okar-bland-unga-halsosamma-personer-kan-vara-i-riskgruppen