tisdag 19 mars 2019

Att förstå varför.

IS har blivit hela världen hatobjekt.
Märkligast enligt mig, är att människor från andra områden än just Syrien tog sig dit och började engagera sig. Att IS dök upp, det förstår jag dock.
Min rädsla nu är mångas totala okunskap om varför för det enda som kommer ske utan andras inverkan, är att det i det dolda kommer skapas någon form av nytt kalifat.
svt.se

Jag älskar historia och religion.
Någonstans är det förmodligen min pappas fel då han ständigt tjatade om detta.
Jag var dock inte gammal när mitt favoritprogram var Hermans historia och då främst avsnittet om Axel von Fersen. Hans förälskelse till Marie Antoinette och deras tragiska öde gäckade mig i många år. Jag tycker fortfarande att det är intressant trots min totala ångest över allt tragiskt.

IS.
Den stora frågan alla måste ställa sig då är varför de ens kom till.
Den som kan historien vet och den vet också att anledningen fortfarande är in full action:
Assad. Bashar al Assad.
Syriens president och diktator.
Han tog över ledarskapet av sin far och är uppskattad enligt många, men desto mer fruktad av andra.
Han är anledningen till att IS växte sig starka.
Har någon gjort något åt Assad?
Nej.

Jag har för vana att ställa mycket frågor till människor jag träffar.
En av frågorna till människor från Syrien är just om Assad.
Svaren jag får är många gånger riktigt obehagliga.
Många hade inte svarat om de inte visste att de var i Sverige och ändå känner de sig inte säkra.
Berättelser om förföljelse, bestraffningar och utmätningar för att man inte följer presidentens order.
En diktator som styr landet som det passar honom bäst.

Det stackars syriska folket fick först stå ut med Assad och det han ställde till, för att sedan drabbas av en av världens värsta terrorgrupper som startade på grund av det människor utsattes för av just Assad.
Hur tror man då problemet kan vara löst när anledningen till problemet fortfarande finns kvar?

Enligt mig ska presidenten avsättas och en ny era som tänker sunt ska tillsättas.
Annars ser jag ett tillfälligt lugn framför mig, och det kommer sluta med mer terror och grupper som vill förändra styrningen i landet. Grupper som kommer ta till våld för att avsätta Assad.
Flytta Assad innan detta sker.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svar-undernarda-spadbarnen-som-fotts-in-i-terrorgruppen-is-har-far-de-hjalp