torsdag 21 mars 2019

Lite pondus i SKL.


Att fastna i ett spår är farligt när spåret i sig inte leder framåt.
Jag trodde aldrig att jag skulle skriva det men heja SKL!

Sveriges kommuner och landsting, SKL, har kommit fram till att man ska utreda om det ska vara lagligt med narkotika eller inte.
svt.se
Anledningen är att det beslut som ligger i dag är trettio år gammalt och glädjande så har de även noterat att det inte hjälper. Antalet personer som dör på grund av narkotika minskar inte från år till år utan tvärtom. Antalet människor som dör ökar.
SKL betonar att de inte tar ställning till hur det ska se ut i framtiden, utan att de vill att det ska ses över. Jag jublar!
I över tio års tid har jag jagat om detta!
Jag har följt Portugal och deras modell noga och anser att den går att implementeras överallt.

Det unika med Portugal är att man har vänt tänkandet kring den som är beroende. Man har gått från att straffa till att vårda vilket i sin tur har hjälpt åtskilliga människor, minskat antalet som har dött och med rätta satt fokus på hur bra eller inte bra förbuden är.
SKL tror att Norges omsvängning i frågan har gjort tänket mindre tabu i Sverige.

Det kommer alltid finnas människor som ställer sig negativa till förändringar men jag anser att alla sunt tänkande människor måste förstå, att när vi har den höga dödlighet vi har i Sverige, då måste något förändras. Vi måste tänka om och tänka nytt.
Vi måste förändra synen på människor med denna problematik och ge dem vård istället för straff.

Jag har aktivt gjort det jag har kunnat under flera års tid för att förändra tänket kring denna fråga men det är många gånger som att slå huvudet i en vägg. Till och med människor inom vården vägrar se att en förändring är nödvändig för att vi ska rädda liv.

Jag anser att Portugals metod är bra och hoppas på att den utredning som SKL nu initierar ska bli grunden för det förändrade tänket i vårt land.
Vi ska hjälpa den med bekymmer, inte straffa dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skl-utred-om-det-ska-vara-lagligt-att-anvanda-narkotika