söndag 24 mars 2019

Bonnaförnuft.

Upp med mobilen och filma!
Kompisarna eller släkten kanske vill se?

Kommer jag körandes och det har hänt en olycka tittar jag på det andra hållet.
Jag vill inte se förödelsen och absolut inte om det har hänt någon något.
Varför skulle jag intressera mig för att se andra människors olycka?
svt.se

Tyvärr tänker många på ett annat sätt och jag skriver ordet tyvärr då jag anser att de som inte tänker som jag, gör fel i detta.
Polis och olika anställda inom räddningsyrken vittnar ständigt om att människor filmar dem i sitt arbete. Inte nog med det så ställer de sig i vägen och vägrar flytta sig när personalen behöver komma fram. Hur tänker man egentligen då?
Vad är viktigast?
Att personen i fråga får hjälp eller att någon som inte kan hjälpa till alls får se allting?

Min uppfattning är att det finns två saker som har gjort samhället såhär.
Dels möjligheten att filma på ett enkelt sätt och dels att det flyttat många människor till Sverige med ett helt annat tänk om integritet.

Jag har varit så mycket i Spanien och sett beteendet som fanns där redan då fast utan att filma. Den ene gången var det en svensk man som drunknade och människor stod som gamar runt honom. Ingen hjälpte till, ingen gjorde någonting och alla stod så långt fram de kunde för att se.
Alla var i vägen.
Ett så märkligt beteende.

Poliserna gjorde enligt mig helt rätt och enligt mig borde de få betydligt fler och större befogenheter.
Tänk om det var min eller din släkting/vän som låg där skadad.
Som plötsligt ska synas på nätet eller i chattar hos människor de inte känner.
Människor som bara utnyttjar deras olycka.

Det kunde förts in i lagstiftningen.
Förbjud människor från att filma.
Du får inte ens lägga upp en bild på någon utan deras medgivande så man kan ju undra varför man ens tänker tanken på att filma.
En sjuk värld med stor brist på bonnaförnuft.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/filmade-dodsolycka-anmalda-av-polisen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/it-juristen-ifragasatter-polisens-agerande-vid-lastbilsolyckan-vid-fruangen