fredag 22 mars 2019

"Ett historiskt misstag".

KD öppnar dörren för SD.
Busch Thor säger att deras grupp tagit beslut om att man kan samtala med, förhandla och göra upp med alla partier och då även Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet.
Om det behövs.
Det var det bästa politiska beslut jag hört på länge och jag kan bara beklaga att det inte kom från mitt parti.
svt.se

Senast häromdagen var jag med i en intervju kring just denna frågan.
Varför ser många i södra Sverige annorlunda på Sverigedemokraterna än i övriga landet?
För mig handlar det i grund och botten om människors lika värde.
Varför skulle jag behandla någon annorlunda?
I samma intervju berättade jag att jag utan bekymmer skulle kunna samarbeta med just vänsterpartiet i vissa frågor och att det då för mig är personbundet.
Kommunens vänsterpartister är över lag oerhört trevliga och att tillsammans diskutera något ämne är inte främmande för mig.

En annan grundläggande pelare är att jag inte kan veta hur någon annan är om jag inte samtalar med den personen. Jag kan anta och tro, men inte veta.

I södra Sverige har SD varit ett inslag länge och just i Sölvesborg har de funnits representerade i fullmäktige sedan 1998. Det är under 21 års tid.
Inte ens den mest långtjurige kan ignorera någon så länge.

Att inte vara överens inom vissa frågor är inte heller det något märkligt utan är helt naturligt för dem som träffar varandra ofta. Att vara överens innebär inte per automatik att man kan allt om varandra eller att man håller med varandra, utan snarare att man ger båda parter en chans på ett annat sätt.

Lööf kommenterar Busch Thors uttalande som ett historiskt misstag.
Tänk, det är vad jag tänker om hennes beslut kring januariöverenskommelsen.
Ett beslut som förstörde Sverige i ytterligare fyra år.

Stå på dig Ebba!
Du gör helt rätt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ebba-busch-thor-rycker-av-sd-plastret