tisdag 12 mars 2019

Killar på förskolor.

Genus ska brytas.
Könsmönstren ska förändras.
Nu ska Uppsala ge fler killar chansen att arbeta på dagis.
De ska få leka, byta blöjor och se till att det är rätt.
svt.se
Av allt viktig man kan tänka på lägger en hel kommun tid på detta.
Killar ska in inom barnomsorgen för att bryta slutna mönster som redan finns där.
Jag gillar inte sådant.
För mig handlar det inte om att någon speciell har kommit utan vi ska göra det precis som vanligt. Vi ska bete oss som man ska göra och att ens ta upp något sådant är för mig förblindande.

Om du är på ett dagis, en förskola.
Hur ser din arbetsdag ut?
Hur gör man för att det ska bli så bra för barnen som möjligt?

Jag tror inte att barnen bryr sig om det är en man eller kvinna som kommer.
Jag är övertygad om att de flesta inte funderar på mycket på detta mer än att det finns en skillnad.

Killar ska nu in i barnomsorgen.
Borde inte fokus istället vara att det ska in bra personal för barnen?
Det är fullt möjligt att det då bara blir män, men jag tror att det kommer vara blandat.

Istället för att skapa något arbete borde kommunerna försöka att alltid arbeta för att det ska finnas bra och lämplig personal överallt. Vad som är bäst för barnen, i det första rummet.
Alltid, och oavsett kön.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/3-000-sokte-sommarjobb-i-uppsala-kommun