tisdag 26 mars 2019

Älska mig för den jag är..

Jag är redan bölig av mig så jag brukar undvika program där risken finns att jag blir ledsen.
Det är rätt omöjligt.
Jag gillar dessutom att se dokumentärer så det blir självklart att även se dokumentären om Josefin Nilsson. Mitt första minne av henne och Ainbusk är Lassie.
Jag kan fortfarande texten utantill.
svt.se

Dokumentären är väl värd att se och jag tycker att det är ok att skriva om den och det hon utsattes för. Jag är emot den metoo-rörelse som utvecklades i Sverige då jag inte anser att man kan döma någon ohörd. Anledningen att jag skriver är dock att hennes förövare blev dömd.
Han blev dömd för misshandel och även om det brottet i grunden är sonat, så måste han ändå står för det han har gjort.
Det blir ingen mediabödel för domen har redan fallit.
Han var skyldig till att ha trakasserat och misshandlat Josefin.
Så pass mycket att det i förlängningen ledde till hennes död.

Det mest skrämmande i hela denna dokumentär är det faktum att mannen i fråga klarat sig undan rampljuset för det han gjorde och han har, om jag förstår skvallret rätt, gjort exakt likadant mot andra flickvänner. En man som inte förstår värdet av en annan människas liv.

En tanke dras även till hur många det faktiskt är som fortfarande inte säger något men som yvigt svänger sig med att man ska vara både feminist och pro för att kvinnor kan!
Tänk om det är så att en kvinnans upplevelse av en man, kan förstöra framtida samarbeten med en hel organisation. Sägs något?
Nej, locket läggs på och man tar smällen.
Efter hand visar det sig att massvis med kvinnor har blivit utsatta men man valde ändå att vara tyst när det begav sig. Ingen sa någonting.

Jag anser att det inte behövs några kampanjer av något slag.
Det behövs civilkurage och människor som ställer upp för andra utan att begära något tillbaka.
Av alla de människor som Josefin hade runt sig så försökte många men de flesta var tysta.
Hennes ene pojkvän efteråt försökte berätta för mediavärlden vad som hände och varnade för mannen som utsatte henne. Det hjälpte inte för ingen brydde sig.

Människor behöver börja bry sig utan att för den delen försöka få någon egen vinning i det.
Man behöver bli lite mänsklig.
Det är lättare att kommentera utseenden, kläder eller något annat meningslöst.
Saker som inte är viktiga ges betydelse och värdet en människa har i sig själv kommer i skymundan.
Jag kör denna veckan lite tema i skolan genom min egen klädsel och det är något alla borde fundera över. Bemöter jag andra utifrån vilka de är, tomma blad eller utefter vad du ser?

Man behöver lära sig att älska alla för den just de är.

https://www.svtplay.se/video/21549186/josefin-nilsson-alska-mig-for-den-jag-ar
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/starka-reaktioner-efter-dokumentar-om-sangerskan-josefin-nilsson