måndag 11 mars 2019

Sommarjobb?

30 000 kronor i veckan.
Det är summan som trettonåringen tjänar.
Samtidigt menar många här i Sverige att det inte finns jobb.
svt.se

30 000 kronor i veckan.
Det är inte illa.
Det blir 120 000 kronor i månaden.
På ett sommarjobb.

Flickan i reportaget är tretton år och har arbetat med fiskeriet på lovet de senaste fem åren.
Bara det är anmärkningsvärt. Hon började sommarjobba som åttaåring och verkar inte ha några större men av det när det i många andra sammanhang hade räknats som en smärre katastrof om ett barn gjorde detta.
Sommarjobb är bra när det genererar något som kan användas.
Ett arbete som finns på riktigt.
Detta inom fisket är ett säsongsjobb men med den lönen kunde en vettig vuxen jobbat tre månader om året och varit ledig i nio månader utan några större problem.

Jag har sommarjobbat alltid och provat det mesta.
Jag har även varit inom fiskeindustrin men det var inte min grej.
Jag tyckte det var för kallt och instängt men för de pengarna hade jag gladeligen offrat mig.

Chefen för företaget berättar att den som arbetar och ligger i, i genomsnitt tjänar 40 000 kronor i veckan. Det är en årslön på strax över två miljoner.
Ett år där så har de ett helt hus betalt.

Jag är glad och tacksam över att det finns ungdomar som vill jobba och visar att det går.
Det kanske inte är världens mest glamorösa arbete med det ger en fantastiskt bra inkomst och är betydligt vettigare än att tro att man ska bli vloggare, fotbollsproffs eller tv-kändis som yrke.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ett-av-varldens-bast-betalda-ungdomsjobb-finns-i-norge