söndag 17 mars 2019

I Sverige är det skolplikt.

Det är lätt att ställa saker emot varandra.
Jag är ju som bekant lärare och just nu är de flesta skolor i ett intensivt arbete med de nationella proven. Tanken med dem är att de just är nationella.
Alla ska göra dem.
svt.se

Elever är ständigt lediga.
Är det inte semestrar av diverse slag så är de sjuka.
Influensan kan slå hårt och jag har varit med om att en tredjedel av klassen är borta.
Det är inte jättevanligt men det händer.

När barn blir lite äldre får de ledigt för politiskt engagemang.
Det är egentligen inte konstigt utan något som är godkänt då vi behöver ungdomar som engagerar sig. Jag utnyttjade själv det för många år sedan.
Att demonstrera är dock inte samma sak.
Det må vara ett ställningstagande men det är inte ett sätt att förändra på riktigt.
Förändra på riktigt, det gör man bara genom att välja ett parti och gå på deras devis.
Miljöpartiet har säkert en plats ledig och flickan som kallas för kvinna, i en värld där vuxna män kallas för ensamkommande barn, får garanterat den platsen.

Det absurda i situationen är att dessa barn protesterar mot något de inte kan göra något år.
Sverige är inte bekymret i miljödebatten.
Vi är ett land med oerhört höga krav och ett bra tänk i dessa frågor.
Att en av Sveriges mest uttalat negativa personer till förändringar, har en dotter, som sedan inte klarar detta är inte förvånande. Alla de som tror att det är denna flickans engagemang som bryter is, tror enligt mig fel.

Det finns ett sätt att bryta utanförskap, att tänka rätt och forska.
Det är genom att gå i skolan.
Det går att skandera ut sitt missnöje över hela världen men det hjälper inte när inte grundtänket finns. Vill man förändra något ska det ske via skolan och politiken.

I tider med nationella prov, skolplikt och ungdomar som hellre sitter med sin mobil än söker arbete (grovt generaliserande, jag vet) så tycker jag att detta är förkastligt.
Jag såg en bild med en lärare som skulle ge alla som varit borta en "miljökvarsittning".
Jag blir så lycklig att det finns lärare som inte fastnar i ett meningslöst tänk kring dessa.

Vill du göra skillnad?
Gå i skolan och engagera dig sedan politiskt.
Demonstrera det gör främst de som egentligen vill ha allt och vill att det ska fördelas solidariskt, så länge som någon annan arbetar in det.
Gå i skolan!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/klimatdemonstration-med-skolungdomar-i-centrala-stockholm
https://www.svt.se/nyheter/greta-thunberg-nominerad-till-nobels-fredspris-1
https://www.svt.se/nyheter/elever-klimatstrejkar-over-hela-varlden