torsdag 28 mars 2019

Ett liv.

Sedan jag var liten har jag önskat mig en stor familj.
Hur har aldrig spelat någon roll och för mig finns det inga halvor eller plast.
Relationen till ett barn är viktigare än vad något kallas.
Jag tänkte länge adoptera men när det visade sig att det redan var för sent och sen insåg vilka summor, vilken oro och vilken tid det skulle ta, så orkade jag inte.
Vi fick gå den långa vägen och det tog nästan fyra år med provrörsbefruktning innan den äldsta flickan kom. Jag har dock aldrig ångrat mig en sekund och önskar än idag en större familj.
Mitt bekymmer är att jag börjar komma upp i ålder och att huset har nått sin begränsning.
svt.se

En familj är vad man bestämmer är en familj.
Jag tror inte att blod är tjockare än vatten och har aldrig gjort.
Min familj består av dels familj genom blodet, men även genom människor som betyder oerhört mycket för mig.

Barn står över allt annat.
Det finns inte i min värld att jag någonsin skulle skada något och för mig finns det barn som behöver mer än andra. Det finns barn som inte mår bra i sitt biologiska hem och därmed behöver bo någon annanstans. Det är då systemet ska gå in och fungera.

Ett familjehem som var utdömt fick dock ta emot barn.
Det är alltså ett hem som har blivit underkänt att ta emot andras barn då det inte anses lämpligt av olika skäl. Trots det placerades barn där.
Dessutom i en längre tid.
Vad gör det med dessa barn?
Jo, det skapar barn som alltid kommer att ha svårt med tilliten.
De som är mest utsatta hamnar åter igen i en hemsk situation.

Dessa fel får aldrig begås.
Det får aldrig hända att barn hamnar i kläm eller att systemet inte är rätt för dem.
Barnperspektivet måste nämligen alltid stå överst för hur kommunen än gör så kommer de aldrig kunna kompensera dem för vad de har varit med om.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=87&artikel=7181066
Barn sattes i utdömt familjehem - trots polisens varningar