fredag 15 mars 2019

När (s)kräcken tar vid.

Jag är i grunden lärare.
Jag anställs för att jag har en utbildning som lärare i vissa ämnen och med mitt yrke kommer ett ansvar att ta vissa beslut. Det betyder att jag måste sätta omdömen eller betyg beroende på var i skolan jag arbetar. Jag måste ha väldigt mycket kontakt med föräldrar och jag ansvarar för deras telningar under de timmar de är i skolan.
När något händer, ansvarar jag.
Skulle jag då låta någon annan ta det ansvaret?
Klart att det hade varit skönt men det fungerar inte så.
sydostran.se
Här ser vi hur media gör.
När de anser att nyheten är "dålig",
väljer man en bild som inte är så trevlig.

Om du driver ett företag och anställer en chef så förväntar du dig att den personen ska vara en chef. Att anställa personen i fråga och sedan inte lita på besluten den tar, då kan du lägga ner företaget.

I Sölvesborg har vi ett Personalutskott.
Efter första mötet började jag ifrågasätta meningen med vissa saker.
Att vara ordförande i personalutskottet är nämligen inte ett likamedtecken på kunskap, utan helt enkelt bara en post som i princip vem som helst med ett politiskt intresse kan skaffa sig.
Som det såg ut skulle jag sitta med i varenda facklig förhandling.
Min uppfattning om facket är inte socialdemokraternas glädje och min uppfattning är att det inte finns någon som är så viktig att den ska slösa med alla andras tid.
Kommunen har en kanonbra personalchef som ska ta de beslut som rör personalen.
Vi har en fantastisk kommunchef och där har vi de rödas problem.
De litar inte på dem de har anställt.

För ett par veckor sedan var jag med några andra i Östra Göinge och hälsade på.
En Moderat kommun som verkligen har tänkt om.
De litar på sin personal och låter den som får chefsposten även ta ansvaret för vad som ska ske.
Allt annat är ju konstigt.

Under sittande möte tar oppositionen upp att kanske personalutskottet ska läggas ner när mycket nu går på delegation och döm av deras förvåning när jag nickar och säger att kanske det ja.
Jag hade redan haft det uppe.
Jag vägrar nämligen att sitta och belasta kommunen på kostnader som räknas som onödiga.
Hur utskottet ska se ut framöver får ges ett tag men inriktningen måste göras om.
Jag litar på cheferna och skulle jag inte lita på dem hade jag lobbat för att de skulle byta arbete.

Oppositionen har en uppfattning om att en delegation inte innebär något ansvar för politiken.
Jag ser det precis tvärtom.
Vi som politiker ska nämligen sätta ramarna och sedan ska tjänstemännen anpassa sig efter det, inte tvärtom. Tjänstemännen ska följa ramen men ta besluten inom den. Som det har sett ut har alltså en person från socialdemokraterna suttit och plockat ut arvoden till förbannelse för att nicka med och tycka till i saker som personen i fråga inte har mer kunskap i än tjänstemännen.
För mig är det nedvärderande och hycklande mot dem som gör sitt jobb.
Oppositionen säger att politiken nu får mindre insyn.
Det märks att de inte har suttit i opposition när de inte vet att delegationsärenden också ska kontrolleras. Det är de där raderna sist som de aldrig har tänkt på.

Efter tre månader i kommunhuset börjar jag och mina kollegor se väldigt mycket potentiella förändringar. Att de röda har styrt i över trettio år märks och det känns nog för dem.
Vi har dragit ner på partistöden - socialdemokraterna överklagade detta. De vill ha mer av skattebetalarnas pengar!
Vi har minskat antalet personer i nämnder - socialdemokraterna gnäller då de anser att det är ett hot mot demokratin.
Vi har plockat bort den ekonomiska gräddfil de röda bestämt åt sig själv. Den sved.
Nu har vi bestämt att de som är bäst lämpade för beslut - de anställda cheferna som vi litar på - ska ta besluten som ligger i deras organisation.
Detta är en ickefråga för varenda företagare.

Vi har nu gjort beslutsvägarna betydligt kortare och detta kommer gynna kommuninvånarna som kan bli mer säkra på att beslut är tagna av kunniga personer.
Vi litar på personalen och det kommer att komma fler förändringar framöver.
Allt till många(s) stora förtret.

http://www.sydostran.se/solvesborg/kritik-pilthammar-smiter-fran-ansvaret/