söndag 21 juli 2019

Den ena handen tar. Den andra ger.

Politik, alkohol och makt.
Det borde vara en självklarhet år 2019 att politik och alkohol inte går hand i hand.
Trots det visar socialdemokratiskt styrda Karlshamn vart skåpet ska stå.
svt.se

För mig är det såhär man skapar förakt från folket.
Politiken anser att festen bara kostar 70 000 kronor.
Det är för mig en hel del pengar och väldigt mycket pengar som kunde lagts på något helt annat.
Någon hade fått rätt så några timmars assistans för de pengarna.
Någon kunde fått arbeta ikapp en hel del..
Men nu vill de dricka öl och vin istället.

Inom politiken fungerar det så att kassan är uppdelad.
En pott är undansatt till vården, en till skolan och så vidare..
Var och en kan sedan göra som de vill och potten till festen kommer förmodligen från kommunstyrelsens kassa. Därmed kan de säga att de pengarna inte rör någon annan.

I min verklighet är det dock så att man ska tänka kommunkassan som sin egen hushållsekonomi.
Sköter jag inte en del så kommer det att kosta på andra delar.
Om jag vill ha en fest så kommer det automatiskt påverka de andra delarna av ekonomin då det den månaden måste prioriteras om.
För mig är det inte svårt att se och jag har svårt att förstå hur man gör när man inte tänker på det sättet när man hanterar andras pengar.

Leif Östling ställde den fullt berättigade frågan: Vad fan får jag för pengarna?
Han blev hängd men min uppfattning är att Sverige hade varit ett mycket bättre land om fler hade ställt den frågan och inte bara hoppat på kommando.

Hela landet är fullt av människor som inte vågar ifrågasätta, säga ifrån eller tänker till en extra gång.
En artikel härom dagen berättade om en vårdmiss där samme person fått vänta i sex år på en canceroperation.
Sex år.
Hur i hela världen kan man acceptera det?
Jag hade vänt upp och ner på hela världen.

Vi har ett land som accepterar gäng som drar runt och ställer till oreda men när någon försvarar sig så sätts de i häkte. Vi förstår skjutningar, knivöverfall och anser att det är synd om varenda människa som kommit hit men om du har blivit skadad i ett terrorbrott, då ska du hem.
Det är pinsamt.

Karlshamn.
Gör om och gör rätt.
Det är absurt att ni inte gjorde om ert tänk efter förra årets kritik.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/liberaler-och-sverigedemokrater-rasar-mot-gratis-alkohol-i-radhuset
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/kommunledningen-i-karlshamn-bjuder-pa-alkohol-trots-kritik