söndag 14 juli 2019

För barnen.

Aga är något som få barn i Sverige känner till och jag gör alltid mitt bästa för att upplysa dem jag träffar. Statistiken säger att ett barn på tio blir misshandlat hemma.
Det är förmodligen en mörkersiffra men den förvånar mig inte.
Tyvärr.
Antalet barn som upplever våld i hemmet är desto fler.
svt.se

Statistiken håller tyvärr i sig och har inte försvunnit.
Jag tror det finns flera delar i detta men tror aldrig siffran kommer bli noll.
Det är även lätt att se på det faktum att vi har haft det förbjudet i fyrtio år.
Frankrike ska förbjuda det nu.
Tänk då de länder som ligger längre bort..

För något år sedan berättade man om pojkarna i Afghanistan och hur de utnyttjades i det som kallades för bacha bazi. Det tystades snabbt ner för det var inte så bekvämt.
Sanningen finns där dock ändå.
Om man då ser på den kultur detta land har, där det är ok att utnyttja barn som sexslavar och där det är ok att gifta bort småbarn, då är det ett stort steg att stoppa misshandeln.
Misshandeln blir liksom den lilla delen av problemet.

Jag tror att de vuxna som misshandlar kommer vara statisk till viss gräns, för sedan kommer kulturen in. Vår kultur säger att barnaga är fel.
Vår kultur säger att barn är lika mycket värda som vuxna.
Den kulturen finns inte i många andra länder och så länge dessa människor kommer till Sverige, utan att någon upplyser om vad som gäller, så fortsätter det.
Alla minns Yara.

Jag anser att barnaga är fel men tycker att det ska finnas en osynlig regel.
Vad är barnaga?
Är det misshandel att ta någon i armen?
Att hålla fast barnet för att hålla det lugnt?
Barn i svensk skola kan bete sig som de vill utan konsekvenser och då är det fel på det andra hållet.
Någonstans måste man kunna se skillnaden mellan en tillrättavisning och misshandel.
Många gånger behöver ett barn kramas för att inte skada sig själv eller andra.
Barnet vill inte ha någon kram men det är för dennes egen säkerhet.
Gränsen är då hårfin.
Barn ska inte misshandlas men ha regler och jag ser fram emot ett internationellt förbud mot barnaga.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/40-ar-efter-lagen-infordes-fortfarande-mycket-vald-mot-barn
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/frankrike-forbjuder-barnaga-i-ny-lagtext