lördag 6 juli 2019

Sverige har aldrig varit tryggare..

23 ihjälskjutna i Sverige på sex månader.
Då räknas inte dem som blev avrättade i Köpenhamn in.
Så fruktansvärt skrämmande.
Men just det.. så har det alltid varit.
Någon gång hoppas jag att människor börja vakna.
svt.se

Tänk.
När jag var yngre åkte jag till Möllan.
Jag kunde gå där i sommarkläder med mitt långa ljusa hår utsläppt och ingen brydde sig.
Det var knark där redan då och svartklubbarna var många men det var inget bekymmer.
Idag skulle jag inte ens åka till Kristianstad själv.
Jag hade inte ens velat gå genom Sölvesborg ensam.
Den stora frågan är då varför?

Det finns såklart flera anledningar.
Det går att skylla på skolan.
Nästan allt idag är nämligen skolans fel.
Kan inte just ditt barn läsa?
Det måste vara skolans fel..
Gjorde du läxorna med ditt barn?
Nähä.. det skulle kunna vara anledningen?
Men nej..
Läxor är ju fult. Just det.

På tio femton år har jag sett en eskalering av de grova brotten och det man måste se på är vad som har hänt under dessa åren. Egentligen är det inget att hymla om längre för till och med moderaterna har börjat inse att det kan vara så att den stora invandringen kan vara en del i de utanförskapsområden som nu finns. Skulle ju kunna vara så..
Allt daltande med människor.. kan vara en del.
Fusket med hur mycket dessa människor som kommit hit har i utbildning..  kan vara en del.

Den som är lite berest vet att det inte ser ut såhär överallt i världen.
Det har klart blivit ett hårdare klimat och media kan många gånger vara en del i detta men faktum kvarstår ändå att 23 människor har mist sina liv sedan i julas.
Det är 23 människor som mördats.
Trots detta finns det de som påstår att det alltid har varit såhär.

När jag var liten låste vi inte ens dörren.
Den var alltid öppen för vem skulle gå in till oss om vi inte var där!?
Så gjorde man ju inte!
Vännerna från öst förstörde det några år senare men det höll i sig länge och min förhoppning är att mina barn ska få leva så. De ska få känna sig trygga och kunna gå ut var de vill.
Problemet är att jag inte vill flytta ifrån Sverige för det hade annars varit lösningen.

23 människoliv, men Sverige är tryggt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/23-personer-skjutna-till-dods-pa-ett-halvar