onsdag 17 juli 2019

Svårt?

Hur söker man ett arbete?
Kvinnan vill att man ska få hjälp att söka arbete när man kommer till Sverige.
Hon menar också att hennes bakgrund är anledningen till att hon inte fått ett jobb.
svt.se

Jag skulle vilja lägga upp det såhär:
Du har alltså tänkt ut, planerat och genomfört en resa från Irak till Sverige.
Innan dess från Afghanistan till Irak.
Väl i Sverige ordnade du ett boende och du har tagit dig till Arbetsförmedlingen.
Nu vill du ha hjälp med hur man söker ett arbete?

Du påstår att du är utbildad sjuksköterska vilket också är det du helst vill arbeta med.
Du säger sedan att du kan tala svenska men i intervjun väljer du ditt hemspråk.
Du har slöja på dig vilket för många är en oerhört förtryckande symbol.
Du har varit i Sverige i fyra år.
När du valde Sverige. Hur gick tankegången då?

I intervjun framfår det att kvinnor främst är hemma med hushållet och barnen.
Jo, men i Sverige har det inte varit så på många år.
I Sverige arbetar både mannen och kvinnan vilket också är anledningen till att vi är så självständiga och inte är beroende av någon. Männen styr inte i vårt land.

För mig är det skrämmande att det ens släpps fram sådana här "snyfthistorier".
Enligt mig skulle det nämligen vara självklart att en person som har varit i Sverige under fyra år kan vårt språk, har ordnat en bostad och därutöver självklart har ett arbete.
Vill du arbeta som sjuksköterska?
Visa då att du kan det.

Jag vill inte komma till vårdpersonal som jag inte förstår.
För mig är det nämligen patienten som är det viktigaste och inte personalen.
Det gör också att det enligt mig borde vara betydligt tuffare för personer att få ett arbete med människor om du har en brytning. Patienten i fokus.
För mig gäller detta inom allt.
Klarar man inte språket får man söka sig till arbetsplatser där just språket inte är så viktigt.

Vill du ha ett arbete?
Se dig om och lär hur det fungerar här för att sedan ta seden dit du kommer.
Tyck utöver det inte synd om dig själv och leta inte anledningar till att du inte får ett arbete.
Kan man ta sig till Sverige och ordna allt annat bör man klara att söka upp information om hur man söker ett arbete i vårt land. Allt annat vore absurt med tanke på hur många språk som tillhandahålls.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hur-valkommen-ar-man-med-den-bakgrunden-man-har