fredag 19 juli 2019

Fördummande.

Lotsar är ett utdöende yrke i Sverige.
Lösningen?
Man ska se över kraven för att bli lots.
Detta är Sverige i ett nötskal.
Utbildningen kanske skulle ske på ett annat språk med?
svt.se

Jag tror att det finns många problem men jag tror inte att problemen blir lösta av att fördumma saker och ting. Hur många ungdomar vet vad en lots är för något?
Hur många syokonsulenter upplyser ungdomarna om att de garanterat har jobb om de söker inom sjöfarten?
De får hela jorden som arbetsplats.

Hur kan det sedan vara att bekymret upptäcks nu?
Det kan ju inte ha varit så att alla som arbetar inom detta kom till pensionsåldern som i ett trolleri. Det tar liksom sin lilla tid att komma dit men nu har det blivit akut.

Som allt annat i Sverige är inte lösningen att se just lösningen, utan att underlätta.
Enligt mig är alltid pengar ett incitament.
Vill ni att människor ska bli lotsar?
Öka lönen.
Gör reklam för er och vad det är ni gör!
Ut på gymnasieskolorna!

Men.. vi ser nu över om man kan förenkla kraven för att bli lots.
Liknande har man sett inom det mesta.
Språket är inte längre så viktigt.
Min övertygelse är att om läkare och vårdpersonal hade varit bättre på svenska hade många sluppit söka så många gånger.
Detsamma gäller inom skolan.
Basic måste vara att du kan svenska riktigt bra.

Om du ska bli lots bör du uppenbarligen inte vara sjösjuk då du ska arbeta på havet.
Du bör ha läst i exempelvis Kalmar och du ska ha en viss erfarenhet.
Sverige tittar nu på att ta bort kravet om svenskt medborgarskap.
Visst.
Alla har ju fått medlemskap i vårt land bara de har velat men för mig spelar det en väldigt stor roll i vilket land någon har sitt medlemskap och med risk för att jag förminskar någon så har jag större förtroende för någon som har läst sjöfart i Sverige än i exempelvis Etiopien.
Jag tror det är skillnad på skolan, vad man läser och vart man har varit.
Det är inte samma hav i Östersjön som i Röda havet.

Jag ska iallafall inte bli lots.
Jag hoppas andra söker det innan man förstör ännu en yrkeskategori i vårt land.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7263122
Stor brist på lotsar inom svensk sjöfart