lördag 27 juli 2019

Men då kommer du inte till paradiset..

Religion.
Ett av mina favoritämnen förutom historia.
Jag gillade dock även naturkunskap men samhällsvetenskapen har alltid legat närmst hjärtat.
Religion har för mig varit viktigt nästan alltid och den dag jag började resa tog det en större plats.
Jag har aktivt valt att kalla mig för hinduist sedan tonåren för enligt mig är det en livsstil.
Det är mitt sätt att se världen.
Jag sköter mitt, gör vad jag ska och den dag denna kropp slutar att andas bestäms hur jag ska få fortsätta. Jag tror på karma och ett riktigt uppvaknande för min hjärna var Alkemisten.
Flummigt till max men jag gillar verkligen Coelhos bok.
Den fick mig att fundera väldigt mycket.
Jag är en liten fluglort på jorden och det enda jag kan göra är mitt bästa.
svt.se

Jehovas vittnen.
För mig är det kopplat till äldre damer som knackar på dörren då och då.
Jag skulle aldrig någonsin bete mig illa mot dem för oftast är de väldigt trevliga.
Jag har försökt bjuda någon på en öl, frågat vilket parti deras gud föredrar och berättat för någon att det är min flickvän som kan sådant.
Allt för att provocera för enligt mig är det viktigt att ifrågasätta.

När jag ser videon blir jag faktiskt lite skrämd.
Barn är barn och jag anser att de ska få välja sin religion och sina tankar själv.
Det Jehovas vittnen gör är för mig hjärntvättande och det var förmodligen sekvensen i klippet, där flickan kommer hem till sin mamma och berättar att fröken har sagt att alla människor är lika mycket värda, som får mig att reagera.
Jag maler ständigt på om att man måste skilja på sak och person.
Hitler var en duktig konstnär, det betyder inte att han var en bra människa.
Sak och person.
Det tillsammans med arvssynden.
Ingen kan hjälpa vad någon annan har gjort.
Aldrig.

Jehovas vittnen gör tvärtom och artiklarna i sig är glädjande då det faktiskt visar att man vågar reagera. Problemet blir att man inte reagerar mer.
Det är skrämmande att barn går på sommarläger och får veta att homosexuella är mindre värda.
Jag har i grunden inga problem med att en vuxen tycker så för det är upp till var och en, men min uppfattning är att barn ska få veta alternativen.
"Vi tror att.. men.."
"Vi i Sverige tänker som så att..  men.."

Jag förstår att religion kan vara trevligt för dem som verkligen är troende.
Det måste vara väldigt trevligt inne i bubblan men de som lämnat vittnar om något helt annat och det är för mig helt fel att detta får fortgå.

Vill du vara Jehovas så självklart, men låt barnen bestämma själv och utan represalier om de inte tycker som du.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jehovas-vittnen-forsatter-att-visa-filmer-trots-fallning-i-domstol
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/boter-for-filmvisning-pa-jehovas-stormote
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tidigare-jehovas-vittnet-om-barnfilmerna-man-skrams-att-domedagen-kommer