måndag 15 juli 2019

Genvägar är senvägar..

Träd eller tratt?
Ett mycket märkligt tänk egentligen för helt ärligt så tyckte jag att trattarna var bra.
Inte som något viktigt för klimatet utan som ett tänk för att förbättra odlingar.
svt.se

I Schweiz har man byggt stora trattar som fångar in koldioxid från luften.
Inte mycket men endel.
Det som fångas upp används till läskindustrin och till växthusodlingar.
Väldigt smart om någon frågar mig!
Jag tror dock inte på det som en miljösak.
Klimatet på jorden kan nämligen räddas genom att vi planterar fler träd.
Så enkelt är det enligt forskarna.

Det krävs mycket skog, ja, men det löser det problem som andra vill lösa genom att gå tillbaka till stenålderstänket.
Min uppfattning är att naturen alltid har en lösning på det mesta.
När jorden blir överbefolkad kommer det en ny sjukdom som plockar bort överflödet.
När människan har förstört något i naturen så kommer naturen att ställa allt iordning.
Det kan dock ta tid.

Jag jämför det med ett sandslott på en strand.
Det går att bygga hur mycket som helst men dagen efter är det nästan alltid borta.
Så fungerar jordklotet enligt mig.
Människan kan bygga och fixa men sedan kommer det en jordbävning och naturen vann.
Vi kan kalhugga, ta bort växter och förändra men sedan kommer det ett jordskred eller en översvämning.

Att plantera mycket skog.
Det låter bra enligt mig.
Det kanske kan få alla livrädda människor i innerstan att sätta upp lite växter på sina balkonger.
Kanske få människor att fundera en gång till innan man hugger ner skog.
Det minsta man kan begära är iallafall att man ska plantera nya träd om man fäller några.
Det kan inte vara svårt för någon.

En liten gärning som gynnar många!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/storskalig-tradplantering-kan-ta-bort-20-ars-koldioxidutslapp
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nya-metoden-mot-koldioxid-utslappen-suga-det-ur-atmosfaren