tisdag 16 juli 2019

Egendomsrätt eller yttrandefrihet.

Heja Kent!
Jag må inte dela dina åsikter alltid men jag är glad att du vann.
Allt annat hade nämligen varit absurt.
svt.se

Media tar sig oerhört stora friheter ofta och för dem är det viktigare att sälja lösnummer än att vara sanningsenliga. Sanningen kan nämligen alltid tolkas.
En tolkning som säljer nummer anses garanterat vara bättre än en trovärdig och många gånger undrar jag över hur journalistutbildningen verkligen ser ut.
Jag hade en tidning, för nu har jag äntligen sluppit den, som skrev artiklar om mig i över ett års tid.
Utan att prata med mig.
Jag fick sedan stå till svars för vad de hade skrivit.
I artiklarna användes citat som kunde vara väldigt gamla om de ens var sagda.

Redan 2010 när den så kallade järnrörsskandalen, vilket jag anser är ett helt felaktigt namn, inföll ifrågasatte jag detta. Material används i media trots att det inte är de som har gjort det.
Liknande kan sättas till att journalister hackar mailadresser och sedan använder det de hittar.
Om jag hade hackat någons mail så hade jag blivit polisanmäld och dömd.
Om jag hade lagt upp någon annans material och använt det så hade jag blivit dömd.
För mig ska det inte vara någon skillnad om en journalist gör det.
Godkänner tidningen det journalisterna gör och hänvisar till yttrandefriheten när det är ett lagbrott de gör, då är något mycket märkligt.

SVT kommenterar att egendomsrätten är viktigare än yttrandefriheten enligt domen men så ser inte jag det. Jag ser det som att det är en självklarhet att den som nu filmat eller tagit bilden också ska ta betalt för den. Inget på denna jorden är gratis och med tanke på skattetyngden i detta landet så borde en bild eller film generera väldigt mycket pengar.

Sara Skyttedahl förlorade mot DN när de hade använt hennes bilder på Facebook och därför anser jag att detta är riktigt bra. Av någon anledning ska alla som valt att ägna sig åt politik förväntas vara helt perfekta människor som gladeligen ska få hela sina liv hackade men sedan ändå ska fortsätta le.
Deras familjer ska få stå ut, de själv hängas ut och samtidigt ska media bara lyckligt leta fadäser.
Hela Sverige har blivit ett överkänsligt getingbo som inte tål någon form av granskning.

Nämn Greta i något annat än en positiv mening så ska du hängas.
Våga påstå att miljön är ok, att skolreformerna inte är bra eller att folk i gemen är överkänsliga och utan civilkurage så ska du springa gatlopp.
Jag hoppas att det vänder.
Jag har haft rätt tidigare i detta och min förhoppning är att de lättkränkta snart sopas undan av människor med lite rättspatos och ryggrad.
Sverige ska inte styras av ett gäng meningslösa ja-sägare.
Jag vill ha människor som ifrågasätter och tänker själv.

Stå på dig Kent för i detta anser jag att du har helt rätt.

https://www.svt.se/kultur/svt-doms-for-jarnrorsfilmen
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7263548
SVT överklagar järnrörsdom till HD
https://euipo.europa.eu/ohimportal/sv/web/observatory/faqs-on-copyright-sv