tisdag 29 juni 2021

Ingen idrottsfamilj..

Idrott i all ära.
Det har aldrig varit något för mig trots att jag inte har några bekymmer med det i sak.
Jag har bara inte förstått meningen med att jaga en boll, hoppa över hinder eller att tävla kring vem som gör något visst. Släpp in fler bollar på plan så är problemet löst..
Måste man verkligen veta att man är bäst i något?
Det finns dock saker som är viktiga och för mig är barn och ungdomar viktiga.
De är faktiskt det viktigaste i hela världen, för de är framtiden.
Idrotten plockar upp mycket ungdomar och får dem till att röra på sig.
Innebandy, gymnastik och basket tappar nu medlemmar och jag är inte förvånad.
Inte nog med jobbiga regler från riksplan så har kommunen totalt ställt in vissa saker eller gjort att vissa sporter/fritidsaktiviteter blivit i princip omöjliga att genomföra.
I en värld där allt leds av kickar och likes, så är det sedan inte konstigt att ungdomarna försvinner.
Inte bara idrotten drabbas, utan även musik och andra delar av den kulturella verksamhet som finns.
Musikskolorna går på knäna.

Vad är då rätt?
Sammanlagt sedan den 1 mars förra året, alltså 2020, har det avlidit 14 barn/ungdomar mellan 0 och 19 år.
Är då dessa liv, vilka i sig är fruktansvärt tragiska, värda att stänga ner allt annat för?
Ungdomsidrotterna går på knäna på grund av alla tappade medlemmar, domare som slutat.
Vi har en lokal gymnastikförening som har stått still och det var bekymmer redan innan att hitta människor som ville ställa upp. Det blir inte lättare.

Jag tror det blir ett lyft för Sverige att restriktionerna nu lyfts bort, men det kommer ta flera år att gräva igen hålet detta har skapat. Det kommer garanterat utöver det, synas på folkhälsan för ungdomar under flera år framöver. Så nu när allt startar igång igen på riktigt!
Se till att barn och ungdomar runt dig kommer igång igen!
Självklart även du.