tisdag 22 juni 2021

Rasistisk glass blir en överdrift..

Precis som allt annat i detta avlånga land så är allting väldigt överkänsligt.
I en tid där inga kan träffas och digitala träffar förordnas så finns det ändå ingen digital lösning för att fixa en omröstning i det yttersta av demokratin.
Då är det inte så konstigt när namnet på en glass blir en större diskussion än vem som ska leda hela landet. Glassen Sitting Bull ska få behålla sitt fruktansvärt förnedrande namn, men förpackningen görs om och indianen som finns på tas bort.


Som jag ser det så är det Disneys Hiawatha som är på bilden.
En figur från trettiotalet som förmodligen mest förknippas med just Disney.
Att det är en indian tror jag att få människor ens reflekterar över.
Jag tänker dessutom att man ska se saker ur två vinklar.
Ok, någon med ursprung från dessa delar av världen kan känna sig utpekade - även om jag tror att de är yttersta få - men ma kan också vara smart och utnyttja det för att upplysa barn vilken situation dessa människor har. Man kan berätta om Columbus och Americo och vad som hände med indianerna.
Varför de faktiskt kallas något som inte stämmer! Vad är egentligen Sitting Bull?
Allt kan alltid användas för goda syften om man bara vill det.

Jag hoppas att världen faktiskt börja tänka om. Är det ok att en liten skara med individer ska få förstöra för alla andra?
Sverige står mitt i en regeringskris men min uppfattning är att fler förmodligen kan berätta vilka matcher som spelades i EM än i varför det nu är panik i Sverige.
En rubrik om ett glassnamn ger mer. 

Om en vecka har vi fått svar och jag hoppas att framtiden lider brist på energi som läggs på saker som faktiskt inte spelar någon större roll. Glassen kunde bytt namn utan att någon märkte det, men fokus lades på att glassen var rasistisk istället för att fokusera på allt som händer i Sverige.
Om en vecka vet vi hur det ser ut i Sverige, och glassdiskussionerna har förhoppningsvis förpassats långt bort.