söndag 20 juni 2021

Brist på mångfald bland ledande positioner..

Varför fick du ditt arbete?
Jag vill kunna svara att det är för att jag kan det jag gör.
Jag kan visa min utbildning på ett papper, jag vidareutbildar mig på eget bevåg och gör ett bra jobb helt enkelt. Jag vill inte svara att jag fick mitt jobb för att jag:
  • Är kvinna
  • Är en yngre kvinna
  • Har många barn
  • Små barn
  • Bor i villa
  • Är blond
  • Min religiösa uppfattning
  • Min ljusa hy - som sommartid blir väldigt mörk.
  • Blå ögon
  • Lågt BMI
  • Listan kan fortsätta länge..
Jag vill ha ett jobb för att jag kan det man gör i den positionen!
SVT har ett bekymmer.
Deras medarbetare upplever att det finns ett riktigt jobbigt arbetsmiljöproblem:
För få personer i ledande positioner går inom "mångfald".
För få är alltså födda utomlands eller har utlandsfödda föräldrar.
Men grattis..
Tycker man inte själv att man är mer värd än vad ens föräldrar har gjort?
Eller rättare sagt, kommer ifrån?
Jag ser inget bekymmer i hur människor ser ut eller vilken Gud de tror eller inte tror på, jag ser ett bekymmer i att man har det som en anledning att skylla på en "dålig" position.
En av dem som deltagit säger att denne lider av "minoritetsstress".
Grattis!
Nästa års nyord.
Minoritetsstress.
När kan man känna sig minoritetsstressad?
Som man arbetandes på dagis eller som kvinna i lastbilsbranschen?
Gissningsvis menar man på grund av sin etnicitet.
Det kan även vara kulturella skillnader.

En sådan skillnad om man jämför Sverige och exempelvis medelhavsländer, är att vi håller tider. Vi är extremt duktiga (de flesta av oss) på att hålla tider. Det är inte de länderna där nere.
De kommer alltid för sent och har just den inställningen.. det gör väl liksom inget att vänta lite!?
Rent krasst kan alltså någon känna sig minoritetsstressad över att människor är punktliga. I Sverige passar vi dock tider och det räknas som viktigt för oss. 

I inslaget tar de upp att det upplevs att det handlar för lite om flyktingar och invandrare, men samtidigt känner de sig i minoritet. Min upplevelse är att nästan alla inslag handlar om just dessa grupper, fast kanske inte på det sätt som SVT med deras minoritetsstressade personal anser är korrekt.
I min värld så gäller ordspråket att man ska ta seden dit man kommer.
Jag tror att svenskar i gemen är ett väldigt accepterande folk, men det ska inte betyda att vi ska sluta med det som är vi utan tvärtom. Vi ska stå för det som är vi, så kan de som kommer hit välja att göra likadant.

Minoritetsstressad.
Suck.