onsdag 2 juni 2021

Så billig skolmat som möjligt!

Karlshamn lyckas dra stora medier när man nu har tagit beslutet att skära ner på skolmaten. Kötträtterna ska bli färre och kryss i taket, man har dragit ner på det ekologiska och kravmärkta. Antalet soppor utökas. Skatten går verkligen vad den är tänkt att gå till! 
Jag tänker att detta är väldigt spännande ur två aspekter.

Den första är det politiska tänket.
Kommunens två sidor krigar om skolmaten men det hade varit intressant att se varför, då min övertygelse är väldigt stor att de inte ens är och äter maten eleverna får. På sin höjd syns de en gång om året för att visa att de finns, men annars syns det inte mycket av det politiska. 
Kriget förs enbart för att man ska.
Det andra är den faktiska maten.
Soppor, nja. Ingen höjdare för där finns den viktigaste aspekten och den fråga alla måste ställa sig: Varför får barnen skolmat?
Är det för att de ska lära sig äta rätt?
Svaret på det är nej för då får själv ta vad de vill och äta upp det de vill.
Ska de lära sig om varierad kost?
Nej, de äter knäckebröd när maten inte uppskattas.
De lär sig därmed inte att äta all mat utan är helt enkelt bara hungriga vissa dagar.
Dessa saker är i min värld föräldrarnas uppgift. 

Vad är då det viktiga med skolmaten?
Jo, enligt mig är det att barnen ska vara mätta så att de orkar med skoldagen.
Maten får de nämligen för att skoldagen ska vara smidig.
Min uppfattning är därför att jag faktiskt inte bryr mig alls om alla elever får hamburgare eller nuggets varje dag - bara de äter.
Ge eleverna pannkakor, hamburgare, taco och pizza.
Bara de äter!
Barn som inte äter, de lär sig nämligen inte mycket på eftermiddagen.
De är nämligen så trötta av hunger att de presterar noll.

Så varför krigar politikerna i Karlshamns kommun?
Ja, inte är det för barnens bästa iallafall.