onsdag 30 juni 2021

Det gröna Malmö.

Malmö, den stad i Sverige som faktiskt ligger mig närmst hjärtat.
Jag hade aldrig velat bo där, men jag har alltid känt mig hemma när jag kommer dit.
Jag brukar beskriva mig själv som en politiskt blå person men med ett rött inre för jag är en estetare och har alltid varit det. Jag gillade de praktiska ämnena i skolan.
Älskar att laga mat, dansa, musik och slöjd var en favorit.
Matte, kemi och NO..  snark.
Idrott. Gäsp.
Jag fungerar praktiskt och intresset har sedan tidiga tonåren varit att fotografera, spela musik och göra kreativa saker. När jag kommer till Malmö känner jag mig hemma.

Malmö har många baksidor, absolut, men som skrivet.
Jag skulle inte vilja bo där.
Skjutningar, droger och brott.. ingen höjdare och jag hade aldrig velat vara polis där.
Att åka till Malmö över en helg är dock som att åka utomlands.
På flera sätt.
De nya områdena är oerhört välbevarade, byggnaderna genomtänkta och arkitektoniskt vackra.
När jag var där nere härom helgen så var det just de gröna områdena som syntes.
Nya områden byggs nämligen, precis som inslaget, med gröna väggar.
Längs gatorna planterar man träd men inte som man exempelvis har gjort i min hemstad där allt ska se likadant ut, utan där står tallar, björk, ek, bok.. man har blandat allt längs vägarna för att få det ostrukturerat. Buskar och blommor trängs på väggarna eller i stora krukor och jag älskar det!
Alla små gränder.

Närmst som går att jämföra med är Köpenhamn för Malmö är som en minikopia på den staden, som även den ligger oerhört varmt om hjärtat. Gamla stan är den närmsta motsvarigheten i Stockholm men Göteborg. Tyvärr. Jag har aldrig sett charmen i en stad det inte ens går att köra en bil.
Avenyn är trevlig men ja, det känns som det.
Det finns många små städer som är trevliga men Malmö.. det är som en bit av Europa.
Jag älskar falafel och alla parker. 
En miljö där människor faktiskt tittar dig i ögonen och säger hej tillbaka, till skillnad från flera andra städer där de tittar och undrar om du har rymt från psyket för att du faktiskt är trevlig mot en individ du inte känner.

Det gröna Malmö är något alla städer borde ta efter. 
Jag har varit och tittat på liknande byggen i Karlstad, Linköping och Örebro så jag vet att det finns på andra ställen men jag som inte ens anser mig vara en miljömänniska älskar detta.
Istället för plåt, betong och plast så växer det på väggarna med vilje!
Så oerhört smart och jag hoppas verkligen att detta är framtiden.
Städer som svämmar över av det gröna, vilket också gör att städerna i sig inte känns som städer.
Det blir nästan lite landet över det och just det är bra, för då behöver inte alla stadsbor flytta ut hit! 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/exempel-pa-blagrona-losningar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sa-ska-malmo-bli-mer-blagront-for-att-klara-kimatkrisen