söndag 6 juni 2021

Öga för öga..

Är människor lika mycket värda?
Grundtanken hos de flesta är garanterat att svara ett "ja" tills man börjar ställa saker mot varandra.
Jag värderar människor olika.
Dels beroende på ålder, men främst beroende på om jag känner någon eller inte.
Jag värderar människor jag känner i min närhet betydligt högre än människor jag inte känner.
Rätt naturligt.
Det är för mig värre att höra om ett barn som har dött än om en äldre människa som avlidit.
Inget ont om en person, men barn har inte hunnit leva.

En kvinna blev mördad.
En man blev dömd.
Nu är han mördad.
Han var alltså inte bara misstänkt, utan dömdes för mordet på kvinnan.
Jag tror inte på öga för öga, eller det som sker i Sverige och nu Husby senast.
MEN, jag har förståelse för det som har hänt. Det måste vara en av naturens grundlagar att föräldrar skyddar sina barn med sina egna liv.

Nej, mord är inte rätt väg att gå.
Dock finns det många MEN.
Om detta vore min dotter som blivit totalt ihjälslagen utan anledning, så tänker jag att reaktionen är rätt naturlig. Det som sker i Husby sker på grund av att människor själv sätter sig i situationer, men när man enbart råkar gå utanför sitt hem och blir brutalt mördad.. då förstår jag om någon agerar i affekt.
Jag tror dessutom att rättsväsendet ser på detta på ett helt annat sätt.
Om det nu är en släkting eller vän till henne som har hämnats så är min inställning snarare att bekymret är att han som faktiskt mördade henne var ute.
Hade han varit inlåst hade han förmodligen levt.
Det är garanterat även därför som någon kanske tar ut sin hämnd på honom.

Om rättsväsendet hade fungerat, så hade vi kanske sluppit sådana här händelser.