torsdag 10 juni 2021

Den förlorade generationen?

Den stora frågan måste vara om det verkligen är värt det.
Hysterin sprider sig i min kommun över att den INDISKA varianten av corona nu har tagit sig hit och hysterin blir återigen ett faktum, när det borde börja lugna ner sig.
Det faktum att det sedan den 1 mars förra året, alltså 2020, dött 129 personer MED corona i Blekinge bryr man sig inte om. Det är ett snitt på ungefär åtta personer i månaden.
Människor kan bli sjuka och må dåligt.. jo, så kan det vara.
Forskningen visar dock än så länge att de symptom som människor säger sig ha, de existerar inte.
Testerna på all smittade personal på sjukhusen visar nämligen motsatsen till vad media sprider och de som får symptom är få till antalet smittade.
Studenterna har nu slutat och är lyckliga över att skolan är slut..
men nu börjar lovskolan istället.
Ett år på distans har nämligen tagit sitt pris.
Det där självklara som borde vara självklart, det är nämligen inte det.
Antalet döda studenter som dött på sexton månader är uppe i hela fem stycken.
Självklart tragiskt, men är deras död värd att samtliga studerande i Sverige ska låsas in?

Många säger att distansarbetet är fantastiskt och jag klagar inte.
Jag tycker det är skönt att kunna ha mycket av studierna på hemmaplan, men jag är också rätt gammal för att vara en studerande.
Jag har vanan för jag har gjort det innan och disciplinen som inte fanns i ungdomen, den finns nu för att jag själv kan se målen jag vill nå.
De målen känner du ofta inte av när du är yngre.
Plugga för pluggandets skull är ingen höjdare.

Så är det värt det?
Alla studenter som nu inte har slutbetyg.
Alla i nian som inte kunnas genomföra sina ämnen.
Är antalet döda värda den chock detta har varit för samhället?

Många tycker att det är en felaktig frågeställning men det visar för mig mer på att man inte riktigt har kollen, på att dessa valen görs alltid.
Får du en ovanlig sjukdom med oerhört dyra mediciner så är risken att du får flytta till ett annat landsting för att ens få den medicin du anser är rätt.
Medicinen är kanske så dyr att ditt liv inte anses vara värt att spara.
Det är en hemsk men krass verklighet.

Så.
Har det varit värt det?
Lycka till allas sommarpluggare!