fredag 3 december 2021

Coronautbrott på Blekingeskola! - Tre elever.

SVT rapporterar att det har varit ett coronautbrott på Norrevångskolan i Mörrum. Detta har då gjort att två klasser undervisas på distans och samtliga elever i klasserna det berör bör testa sig.
Norrevångsskolan är en skola med cirka 285 elever.
För att det då ska vara ett utbrott.
Hur många elever tror ni att det berör?
Min tanke är att det iallafall måste vara ett tiotal.

Wikipedia säger att "fyra kopplade fall av en sällsynt infektionssjukdom kan vara tillräckliga för att utgöra ett utbrott".
Ett utbrott är alltså minst fyra individer.
På Norrevångskolan är det två elever i årskurs nio och en i årskurs sju som testat positivt för corona.
3 av 285 elever.
De är inte sjuka och inlagda utan de har testat positivt.
Det skapar rubriken "Coronautbrott på Norrevångskolan!

Förvaltningschefen, skolan och smittskyddsläkare Wittesjö har tillsammans beslutat kring det som har gjorts och hemundervisningen pågår tills måndag.
Förstår ni att jag ifrågasätter besluten och media?
UTBROTT.
Tre elever har testat positivt.

120 personer har testats positivt i hela Blekinge men i det stora taget så har antalet inlagda personer minskat sedan i torsdags. Det är fyra inlagda varav en är på Iva. För två veckor sedan var de sju personer och förra veckan fem. Då skulle man kunna säga att man kan se en samlad nedgång för det går hela tiden nedåt.
Det ger dock inga klick och ingen köper tidningen för det.

Därför väljer man att slå upp rubriker kring allt hemskt.
Istället kunde man ha haft rubriker kring att antalet inlagda har minskat två veckor i rad.
Man kunde även berättat hur liten procentuell del som varit smittade i länet.
Berättat att antalet döda både i Blekinge och i stort är väldigt lågt.

Frågor jag alltid ställer mig är just det där med vem som står bakom för min övertygelse är att pengar alltid styr. Någon blir rik på detta så följ pengarna.
Enligt mig gäller det i allt.
Så varför skriver man skräcknotiser?
Pengar.
Media drivs av pengar.

Se tillbaka och fundera på hur det har varit tidigare.
Vad har varit skillnaderna i tidigare pandemier?
Jo, vi har inte haft media och sociala medier på samma sätt.
Nu ska vi istället tvinga människor att ta en tredje spruta.
Varför?
Som jag ser det: Någon tjänar pengar på detta.

Enligt mig var det inget utbrott på skolan i Mörrum.
Det var tre individer som testats positivt för corona
Hade man testat alla för vinterkräksjukan eller säsongsinfluensan -  vilken drabbar många äldre varje år - så hade siffrorna säkert sett betydligt värre ut.