tisdag 28 december 2021

Ett hjärta till försvarsmakten!

Vindkraft.
Något helt förkastligt om någon frågar mig för jag är inte intresserad av att varken höra eller se dem. Jag som liten människa har väldigt lite att säga till om i detta och politiker är så insnöade i sin egen värld av pengar, makt och statussymboler att de mer än gärna går med på vad som helst.
Där är jag så tacksam för försvarsmakten och att de kan säga nej.
Att de stoppar utbyggnaden av ny vindkraft till havs och på land tycker jag är jättebra!

Vad är då mitt problem med vindkraften?
Jag kan jämföra med bränsle till en bil.
Diesel är bra!
Nej, nu ska det vara etanol.
Nej, men biogas är det bästa!
Nu har vi tagit fram elbilen och DEN, DEN är bra..
Allt är ständigt satt i förändring.
Kärnkraften fick aldrig förändras för människor tog ett beslut innan jag föddes som än idag ställer till problem. Samtidigt som man nu säger att jo men visst.. vi kanske ska bygga ut kärnkraften igen.
Det har jag sagt hela tiden!
Jag lever idag med besluten som togs på 80-talet när flowerpower-rörelsens sista hippies sprang runt på gatorna med hår under armarna, utan BH och skrek för den gröna rörelsen.
Spring ni på bara för era beslut är en av anledningarna till att jag får sjukt höga elräkningar.
Sätt ett rullande band under så kan ni generera er egen ström.

Det jag vill se är lösningar som inte påverkar hur det ser ut för mycket.
Vågkraften fick pris för några år sedan men sedan lades det ner och idag hör man ingenting om detta. Förutom vågkraften finns lamellkraft som har stor potential då båda dessa drivs av vågrörelser och inte är beroende av vindar. De syns inte och påverkar inte miljön mer än mycket annat.
Man har ock snöat in på vindkraften och ger sig helt enkelt inte på detta.

Mellan Åhus och Hanö fanns det planer på att bygga havsbaserad vindkraft och jag är så pass gammal att jag minns när Svante byggdes utanför Nogersund. Världens första havsbaserade vindkraft men idag står bara en liten tavla kvar med information kring detta.
Skillnaden på Svante och de som byggs nu är dock väldigt många.
En god vän till mig bor nära ett landbaserat och det är helt fruktansvärt hur mycket det låter.
Konstant hela tiden hörs ett ljud som är obehagligt.

Miljöpartiets vänner som i de allra flesta fall är samlade i storstäderna, kunde njuta av vindkraften precis utanför deras fönster. Jag hade turen att vi har F17 som tillsammans med regementen i Skåne sa nej. TACK!
Vi slapp vindkraften i Hanöbukten för hade politikerna fått bestämma så hade det gått igenom. När de röda styrde sa de blå nej men ändrade sig när de fick makten och hänvisade till antalet arbetstillfällen. I min värld kommer arbetstillfällen utifrån att man ger företagare möjligheter, inte att sänka de naturvärden som kommunen lever på.

Så.
Jag anser att det är perfekt idag och skulle jag bestämt skulle militären fått ännu mer makt.
Inga vindkraftsparker.
Det finns bättre sätt att skapa energi och ström på.