söndag 26 december 2021

När lönen går till elräkningen.

Jag förstår Linda-Marie i inlägget.
Tyvärr ser inte min verklighet ut så att det skulle fungera men jag förstår tänket.
Artikeln berättar om en kvinna som valt att stänga av sin el.
Istället har hon installerat en solpanel på väggen som ger henne tillräckligt med ström för att hon ska kunna ladda mobilen och dra runt en fläkt som hjälper henne få runt värmen i huset.
Hade jag kunnat göra detta så hade jag gjort det.

Mitt problem är att huset är väldigt stort med öppna ytor och rätt högt i tak.
Trots tre luftpumpar och två kaminer som det eldas konstant i så kom den sista räkningen och var på över 8000 kronor. För en månad. Svordomarna är inte att leka med när detta händer.
Den värsta räkningen på en månad var 13 000 innan pumparna sattes in. 
Svårt att vara tyst och timid då.

Det är sådana saker som gör att jag engagerar mig politiskt.
Jag anser nämligen att det svenska skattesystemet är en katastrof.
Elen är en av de stora kuggarna som förstör för både äldre och yngre människor.
Kvinnan i inslaget har tagit till drastiska metoder men jag förstår henne fullt ut.
Du betalar skatt på skatten som är ett tvång av avgifter för en liten del.
Skatt på skatten.
I sig idiotiskt och ännu värre är att partierna i riksdagen.. ja, de bara tycker att det är ok.
Dina och mina skattepengar som ska gå till ett svart hål som ska fylla upp hur mycket skräp som helst.

Hade jag kunnat hade jag byggt ett eget system så jag slapp att använda statens nät.
Det är nämligen absurt att jag ska behöva lägga så mycket pengar på saker som inte har med mig att göra. Avrunda till 8000 kronor så är 4000 kronor ren skatt på min elräkning.
Det är sanslöst!

Vi är ett land som så gärna pekar finger till alla andra men behandlar sina medborgare på detta sättet.
Ska vi behöva lämna hus och hem för att någon ska förstår?
Rent krasst så kommer de inte det ändå, för de sitter med en gigantisk lön - vilket är en av anledningarna till den politiska adel vi ser i Sverige - och värmer stolar.

Det går att rösta på ett parti som anser att skattepengar ska gå till rätt saker.
En av sakerna som inte är rätt är att betala skatt på skatten som är en del av skatten av..
Du kan göra skillnad!
Gå in och gör din röst hörd!