tisdag 7 december 2021

Den dyra barnsporten.

Barn kan inte idrotta då föräldrarna inte har råd att betala avgifterna.
Artikeln handlar om barn i socialt utsatta områden där barnen och föräldrarna helt enkelt får jobba av avgifterna. Jag har letat efter jämförelser men hittar inga sammanställda siffror sedan 2009 varpå priserna lär ha gått upp en hel del sedan dess.

Jag tycker att debatten är skev.
Idrottsutövande är nämligen inte bara dyrt för barn i socialt utsatta områden, utan det är likadant överallt vilket gör att det blir en prioriteringsfråga.
Mina barn har fått veta från första början att fotbollen kan de stryka då jag vägrar lägga all min lediga tid på att hänga vid en arena, sälja korv eller lotter till varje jul. 
Handboll och innebandy av samma anledning.
Hockey, golf och hästar är uteslutet på grund av kostnaderna.
Då är det inte så att det fattas pengar att göra detta, men våra prioriteringar ligger på andra plan. 

Min bestämda uppfattning är dessutom att barn inte är lyckliga för att de har träning av diverse sporter sex dagar i veckan. Jag tror inte heller att barnen blir bättre personer av detta.
Jag anser nämligen att det är familjegemenskapen som är det viktiga.
Sen vad den innehåller är inte lika viktigt.
Det kan vara allt från att spela ett spel, läsa en bok eller bara titta på tv tillsammans. 
Jag tror nämligen att barn fattas den tiden med sina föräldrar.
Det är karriären och egna intressen som tar över istället, eller barnens mobiler och tv-spel.

Jag kan inte ens rabbla hur många gånger jag har fått detta emot mig som något som jag gör fel, att barnen inte har en mängd aktiviteter, men jag föredrar faktiskt att sitta tillsammans och spela Snigelspelet eller Vildkatten. Gå en runda. Vad som helst, bara vi umgås som en familj.

Barnsport.
Mina fick välja en varsin plus ett instrument med musikskolan.
Musikskolan är många gånger billigare än sporten.
Åtminstone här.
Det ser förmodligen inte likadant ut överallt men det räknas ändå inte in som någon dyr fritidsaktivitet. 
Att sen tro att det var billigare förr.. nej, det stämmer inte.
Jag skulle påstå motsatsen.
Att pengarnas värde gentemot aktiviteterna har förändrats till det bättre nu för det var inte billigt förr heller och jag anser att SVT gör fel när de skriver så.
Det ger människor en bild utav att alla i Sverige alltid har haft det lätt och det stämmer inte.
Det är många som har fått kämpa för att få livet att gå runt även här och det har skett i alla tider.

Snyfthistorier om invandrartäta områden vars barn inte får spela fotboll eller basket.. nej, det känns inte ok. De barnen finns nämligen överallt och det är inte skattebetalarnas uppgift att bekosta detta.
Det är upp till föräldrarna vad de vill lägga pengarna på.
Ja, det är dyrt men välj då om eller prioritera ner något annat.