torsdag 16 december 2021

Elbil så in i Norden!

Elbil.
Vinna eller försvinna?
Jag är rätt säker på att många har fått en tankeställare efter förra veckans vinter för få människor planerar varenda bilfärd för att överleva i en död bil.
Nu är jag som jag är vilket gör att jag alltid har ett ljus och tändstickor med mig.
Anledningen är att det lilla ljuset hjälper till mer än man tror för att hålla värmen inne i en bil.
En flaska vatten finns i princip alltid till hands, tuggummin och någon form av sak som hjälper till att hålla värmen. Men det är jag och mitt katastroftänk som gör detta. 
De flesta tänker inte så vilket blev väldigt tydligt.

Kylan knäckte varenda elbil som fastnade i en kö.
Var det då verkligen värt det?
Med tanke på skatterna som är ålagda alla nya bilar så blir säkert elbilen billigare i längden men den skapar också bekymmer. Att ha fem barn är ett av dem för det är omöjligt att sitta bra allihop.
Att göra en långkörning med en bil som dör vid kyla.. ingen höjdare i Sverige.
Köra neråt Europa.
Jo, det fungerar genom Tyskland ungefär men sedan blir det problem.
Nästa problem sen är att du måste verkligen stanna för att ladda bilen och det tar tid.
Gör man som min familj alltid gjorde och sträckkör de 300 mil vi har till stället där vi är.. ja, då blir det enorma problem. Ska man ladda bilen med jämna mellanrum räknar vi inte timmar ner utan dagar.
Vem orkar det!?
Och skulle vuxna orka det så kan jag garantera att barnen inte gör det.

Elbilen som är så fantastisk men där man fortfarande inte vet hur man ska göra med alla batterier som kommer att dyka upp. Elbilen som är anpassad för en eller två personer. På sin höjd två barn för att sitta bra. 

För några år sedan sa de att diesel var ett miljövänligt alternativ.
Det togs bort.
Nu är elbilen sänd från Gudarna.
När kommer man på andra tankar?
El är en bristvara som det ser ut nu och priset visar att det aldrig kan vara meningsfullt att agera politiskt som det har gjorts. Vi måste tänka om. Eller vi. Känner alltid att det är förnedrande att säga så. DE, med det menar jag alla politiker som tagit beslut för att Sverige ska se ut som det gör, behöver tänka om. 
Ett komplement till befintlig bilpark men inte i längden. 
Samhället ska vara lite starkare så att inte alltid självdör när Nordens väder visar sig.