lördag 4 december 2021

"Som några fucking jävla femåringar"!

Lärarens utbrott filmades av en av niondeklassarna och dennes mamma lade sedan ut den på internet. Jag tar mig för pannan och funderar över hur någon ens kan vara funtad på detta sätt.
Lärare. Ett arbete jag verkligen älskar, men jag jobbar också på en mindre skola i ett samhälle där nästan alla känner alla. Det finns de elever som svävar ut och klimatet har verkligen blivit tuffare sedan jag började, men inte som i någon av Malmös skolor.
Jag har inte varit där men är övertygad om att det är så ändå.

Föräldern berättar att hon faktiskt tar elevernas parti.
Hon menar vidare att de är som vilka femtonåringar som helst och att de kände sig kränkta av lärarens språkbruk. Hon berättar sedan att klassen har bytt lärare i detta ämne flera gånger under en kort period men att hon som förälder anser att suddigumskastande och snack på lektionerna är normalt.

Är det någon som blir förvånad över att det är problem i denna klassen?
När föräldern går in och försvarar det dåliga beteendet, då är man också källan till det.
Nej, du kan inte kolla din femtonåring alltid men det är så att om du har fostrat rätt så kommer de att ha så pass mycket respekt för läraren att de gör som de blir tillsagda.
En lärare ställer sig inte upp och skriker åt eleverna utan att något har hänt innan.

Det är detta som gör mig trött med detta yrke.
Förr respekterade man läraren och ansåg att det den gjorde var rätt.
Läraren ska självklart inte ha en gloria och hyllas som en Gud, utan behandlas med respekt.
Då alla har gått i skolan och föräldrar har en direkt oförmåga att se sina egna telningars bekymmer så skapar de problemen genom att ifrågasätta.

Jag var ingen jobbig elev när jag var ung men de gånger det hade hänt något så skulle jag aldrig ha sagt emot läraren och när jag kom hem visste jag att jag skulle få skällning av mina föräldrar med. Det blev dubbelt upp och ALDRIG att de ifrågasatte lärarens auktoritet. 

Här har vi en förälder som inte ifrågasätter sitt barn och dess vänner, ser klippet, klipper ut delen med läraren och sprider den i sociala medier. Det kallas för en björntjänst.
Dessa elever har inte lärt sig någonting.
Har man bytt lärare flera gånger under kort tid är man gissningsvis en väldigt krävande klass som ställer till både det ena och det andra. 

Så ordvalet var inte så väl valt, men i klippet vet du inte vad som sades innan men en sak är säker och det är att till skillnad från denna mamman, så anser jag inte det vara ok att kasta saker i klassrummet. Tystnaden ska infinna sig när den vuxne talar.
Inget borde vara konstigt med detta.

All heder åt läraren som stod den tid du stod ut!
Ibland rinner det över och att svära en gång, det är inte någonting jämfört med musiken de lyssnar på, serierna och filmerna de tittar på eller hur de pratar med varandra.
Allt det ingår i föräldrarnas ansvar, inte skolans.
Se till att dina barn sköter sig så behöver du inte oroa dig!