söndag 29 maj 2022

Apkoppor - dags att tagga ner lite!

Två fall i Sverige!
Det kommer att öka!

Apkoppor.
Media lanserar det som något fruktansvärt som kommer göra att jorden går under.. men som tur är så frågade de "fel" expert först. Hans ord är "vi behöver tagga ner".
De bästa ord jag hört i dessa sammanhang på länge.

I min värld är det nämligen såhär:
Den historiskt intresserade vet att vi är däggdjur som inte kan fly från någonting.
Vi är människor gjorda av kött och ben.
Vi är inte odödliga.
OM det skulle komma en riktigt fruktansvärd sjukdom, så kommer den dra över alla hur vi än gör. Historien berättar nämligen denna historia om och om igen.
Att tro att vi skulle kunna motverka Moder Svea är skrattretande.

Med åren vänjer man sig och saker som återkommer är exempelvis:
  • Det finns arsenik i riskakor!
  • Du kan bli DÖDLIGT sjuk av gröna potatisar!
  • TBE - en fördubbling i Blekinge!
  • Miljontals beräknas dö av den nya influensan!
Det kan fortsätta hur länge som helst..
Problemet är sedan att människor över lag verkar sakna källkritik.
Jo, det kanske finns arsenik men hur mycket måste man äta innan man dör?
Det gröna på potatisen.. det går att skala bort.
Jo... det gick från ett fall till två med TBE i Blekinge men det hade ju ingen läst.
Corona var inget undantag.
Det har jagats upp till vansinne och masshysterin gör att allt sunt förnuft har raderats.
Köp toapapper!

Apkoppor.
Tack du expert som säger emot direkt!
Någon gång måste man förstå att det inte är ok att skrämma upp människor.
Någonstans måste man också börja se sanningen... om det nu verkligen är något som är väldigt farligt och jorden kommer att gå under?
Hjälper det att skrämma upp varenda en från början?

Don´t look up.
Världen styrs av människor utan utbildning som enbart speglar sig själv... eller som möss i Liftarens Guide till Galaxen.. ingen vet.
Jag väljer dock att inte jaga upp mig för saker jag faktiskt inte kan påverka.
Därefter förlitar jag mig på historien.