torsdag 19 maj 2022

När ohälsan bara stiger..

När du mår bra så tänker du inte så mycket på hur det kan kännas på ett annat sätt. Att vara femton år och må dåligt, det är dock inte lätt.
Ohälsan bland ungdomar stiger hela tiden.
Varför?
Många är de som har en åsikt och här kommer min:

Ett problem är att kraven förändrats genom de läroplaner som måste följas.
För att få höga betyg krävs det nu att du är extremt duktig genom att många gånger vara verbal.
Alla är inte verbala.
Ett annat problem är att många tänker att kunskapen enbart kan kontrolleras genom en mängd skriftliga prov. Jo, självklart är det så i exempelvis matte, men i många ämnen kan man se kunskaperna utan att ha en mängd tester.
Det är lärarna som skapar och bestämmer detta.
Skräckexempel kommer ständigt med elever som inte bara har nationella prov under ett par dagar, utan även har diverse prov samma vecka.
Fruktansvärt dålig planering.

Jag anser dessutom att katederundervisningen är betydligt bättre än flummet som funnits, som fortfarande finns. Tänket kring total demokrati i ett rum där en är utbildad och övriga ska lära sig, det blir fel. Någonstans måste man se till vem det är som ska lära ut vad.
Elevdemokrati är inte att de ska bestämma allt.
För mig är det att de ska få vetskap om och säga vad de tycker om vissa saker, inte sätta agendan.

Ett annat problem är också att många verkligen tror att världen går under med sämre betyg.
Då har man som förälder eller ledare inte förstått att det inte stämmer.
Inte i Sverige.
Jag är ett levande exempel på att chanserna man kan få är mer än en.
Jag fick gå om ett helt år i skolan.
Jag var riktigt skoltrött, hade börjat jobba istället och såg inte varför jag skulle vara i skolan. Helt meningslöst då jag var på fel linje, inte trivdes och då mina prioriteringar var någon helt annanstans.
När jag väl började läsa fortsatte jag och jag har fortfarande inte slutat.
Jag tycker det är roligt att läsa!

Jag säger ständigt till mina elever att betygen inte är hela världen.
Ett test är inte hela världen.
Det går alltid att göra om.
Viktigare för mig är grundprinciper som idag sällan följs någonstans och som flumskolan har gjort till något korrekt. Keps är ett verktyg för att inte få solen i ögonen.
Mössan är till för att hålla dig varm.
Huvan likaså.
Att anpassa in absurdum för elever och låta dem sitta med detta inomhus kommer skapa den motsatta effekten. Vilket jobb vill de ha där de tror att de under en anställningsintervju kan sitta med keps och luva på?
Eller de ska få göra det för att de känner sig lite nervösa eller mår dåligt..
Känns ljuden jobbiga?
Sätt på hörlurar..
Stör andra dig?
Ställ upp några skärmar..
Lev i en bubbla.
Mamma kanske ska göra intervjun till dem?
Faktum är att det många gånger är så att föräldrarna ringer åt deras barn och undrar om ett sommarjobb eller vanligt jobb. Mamma.
Söndercurlade barn som får en fruktansvärd käftsmäll när de kommer ut i verkligheten.

Skolans uppgift ska i grunden vara att skapa fungerande, arbetsamma ungdomar med bra värderingar och kunskaper. Huvudansvaret ligger på föräldrarna men sedan ska skolan steppa in och lära dem de grundläggande sakerna. Jag använder Lyxfällan när vi pratar ekonomi. 
Allt för att eleverna ska få en inblick i hur fel det kan bli.
Alla kan inte bli fotbollsproffs, vloggare eller kändisar.

Ohälsa?
Ja, det är flera anledningar till den.
Oplanerade lärare och föräldrar som sätter press.
Faktorerna är säkert många, men jag anser att lösningen många gånger kommer att komma av sig själv när skolan så sakta går in i en mer strikt skola.