fredag 27 maj 2022

Dags att beväpna lärarna?

Det är svårt att förstå hur någon kan ens tänka tanken på att skada barn.
Barn.
Barn som dessutom är så små att de går på lågstadiet.
Någonting är riktigt fel hos de här personerna och inte nog med alla döda, så finns det anhöriga.
Både offrens och förövarens, som ska leva kvar.

Hur tänker man då lösa alla USAs skolskjutningar?
Jo, man tänker att en lösning kan vara att beväpna lärarna.
Jag sätter nästan i halsen.
Beväpna lärarna?
Ska man då införa en kurs med det på lärarutbildningen?

Som jag ser det är inte detta en lösning.
Nu är jag fullt medveten om att man inte kan applicera tänket i USA i Sverige, för vi har två helt olika världar i detta. Det som behövs är ett helt annat tänk.
De tänker många gånger att vi alla i Sverige är kommunister, med den inställning vi har.
Som en oerhört liberal person kan jag dock inte se meningen med att fritt få bära vapen.
I Sverige får de som vill tag i vapen ändå.
Händelsen på Malmö Latin visar dock att inte ens dessa lagarna räcker, utan då beväpnar sig den som vill med andra vapen istället. Det är inte bara skjutvapen som är farliga.
Rent krasst skulle du kunna döda en annan person med nästan vad som helst.

Hur kommer man då åt detta?
Enligt mig är det skolan tillsammans med socialtjänst och polis som är lösningen.
Samarbetet måste öka och oro tas på allvar. 
Killen i Malmö hade man varnat för.
Samma känsla har garanterat funnits vid många av skjutningarna i USA.
Den stora frågan då blir varför ingen tar tag i det innan och motverkar att människor hamnar i detta kaos, för som jag ser det är det i de allra flesta fall ett sjukt rop på hjälp.

Vill man då hjälpa på riktigt, då måste man ta exempelvis skolans varningssignaler på allvar.
Tragiskt i det hela är att man många gånger inte ser detta hos barnet fullt ut, utan det blir tydligt när man träffar föräldrarna. Föräldrar som skyddar sina barn, inte bryr sig, skyddar för mycket... tecknen kan vara olika men de skapar alltid en klump i magen. Man får en magkänsla som säger att någonting inte stämmer.
Jag har ingen universallösning, men jag är helt övertygad om att lösningen inte är att beväpna fler personer.

Alla tankar till de olika offren och anhöriga till alla.
Ingen ska behöva dö av att gå i skolan.