måndag 30 maj 2022

Inte som alla andra..

Empati; förmågan att förstå och känna andra individers känslor.
Mitt stora akilleshäl för jag tycker synd om alla.
Vad de har gjort spelar mindre roll för i min värld finns det alltid de som kan göra fel.

Jag förstår båda sidor.
En rysk soldat är nu dömd till livstids fängelse för mord efter att hu skjutit en man i ryggen.
Han gjorde detta efter upprepade tillsägelser från sin överordnad.
Soldaten säger själv att han inte ville och tvekade men att han i rädsla för konsekvenserna gjorde det, vilket han har erkänt.
Han har även bett om ursäkt till mannens änka.

Så fruktansvärt tragiskt på alla sätt.
Soldaten är 21 år.
Hans liv har precis startat.
Att han har skjutit ihjäl en person ska han leva med och ångern lyser när han ber om ursäkt för sina handlingar. 

Jag vet att det finns de som anser att han får vad han förtjänar men jag ser två sidor.
Dels den skjutne mannens familj som ska leva i denna ångest, men också en ung man som säkerligen inte valde det liv han levde.
Om du vet att du kan bli bestraffad med ditt liv om du går emot din överordnad.. gör du som du blir tillsagd?

De flesta människor skjuter inte ihjäl någon rakt av.
De flesta känner förmodligen ånger och vill inte skjuta.
Det finns empatilösa människor men soldatens uppvisning i rätten visar inte att han är en sådan person. Även han har en familj någonstans men han får nu stå till svars för vad många kanske ska hållas ansvariga för. Jag kan inte känna att det är rätt.

Jag nämner ständigt för mina elever, att det inte spelar någon roll vilket krig man tittar på.
Soldater, många gånger unga, tvingas ut om kriget blir för stort.
De tvingas göra saker de många gånger inte vill.
Oavsett om de är från Tyskland, USA, Japan eller Ryssland.

Om din överordnad då tvingar dig till något.. är du beredd att dö för att inte göra som du blir tillsagd?
Jag tror att de flesta hade hållit sitt eget liv högst och därmed gjort saker de inte vill.
Så fruktansvärt tragiskt allting.