måndag 16 maj 2022

Vann du för att du var bäst eller..?

Eurovision.
Jag slutade följa det i någon form när man röstade fram en man med skägg, smink och en kvinnoklänning. Inte för att en man har valt att se ut såhär, utan för att man röstade fram honom på grund av det.
Jag är mot alla former av kvotering och i en musiktävling bör det vara helt oviktigt hur någon ser ut, vem de är som personer eller vilket kön de har.
Musiken bör vara det viktiga.

Nu vann Ukraina.
Var det för att de hade den bästa låten eller för att det blev politiskt rätt?
Min övertygelse är att det ar på grund av att det var politiskt rätt.
Läget i Europa där Putin har invaderat Ukraina, det gör att alla ska visa medlidande.
Jag tycker att det är helt rätt!
Man ska visa medmänsklighet och förståelse.. MEN.
Gör det att man ska vinna i en musiktävling?

I rättvisans namn anser jag att vi ska förlägga både EM, OS och VM också där.
Självklart ska de få vinna i alla grenar!
Eller?
Är inte det rättvisa?

Jag fördömer vad Putin gör, men detta känns fel.
För mig är det lika fel som att jag ska få ett arbete på grund av att jag är kvinna.
Jag vill ha jobbet på grund av mina kunskaper!

Ukrainas seger bör vara bitterljuv.
Var det Europas bästa låt eller var det någon form av hat mot Putin som skapade vinnaren?
Jag är rätt säker på min sak.
Lika säker som när vinnaren hade smink, skägg och klänning mitt under stora diskussioner kring Pride och alla människors lika värde.

Människors värde är för mig självklart. 
För mig blir dock detta löjväckande.
Vi röstar fram Ukraina som vinnare i Eurovision Songcontest... sen vänder vi blicken mot det gulliga landet Qatar och anser att ett VM där är helt ok.
Snacka om dubbla måttstockar.

I en musiktävling bör inte landet, religionen eller andra yttre faktorer få påverka för det ska inte vara en politiskt touch i detta. Helt fel.
Grattis till Ukraina!