lördag 7 maj 2022

Hela mitt väsen säger nej.

NATO.
Den stora frågan som alla nu pratar om.
SVT gör undersökning efter undersökning och till slut så PANG!
NU anser mer än hälften av befolkningen att vi ska gå med i Nato.
Tjat, tjat..

Jag vet att strax över hälften av befolkningen är positiva, men jag är det inte.
För mig är vår 200 år gamla del med att hålla fred viktigare, och fred är att vi är neutrala.
Den som har rest eller läser på, är fullt medveten om att mentaliteten ser olika ut i världen.
Det hat som spirar i vissa människor är en katastrof.
Palestinierna hatar Israel.
Inte för att de har gjort dem något nu, utan för saker årtionden bak i tiden.
Forna Jugoslavien.. ingen kan anklaga de forna länderna för att älska varandra.

Ryssland.. i min värld kan jag lika gärna skriva Sovjet för det är så jag fortfarande tänker på det. Skillnaderna minskar med beteendet som visas men jag är inte förvånad.
Samma hat och tänk återfinns nämligen här, vilket gör att min fråga för mig själv är just den.
Alla elever i Sverige får lära sig att förlåta, glömma och gå vidare.
Vårt tänk ser ut så och därför har vi också haft fred i flera hundra år.
Man kan säga vad man vill om vår neutralitet, men jag tycker den är värd att bevara.

Det finns mycket som är bra med Nato, men det finns nackdelar också.
Jag skulle aldrig vilja skicka iväg min son till ett krig som inte rör mig.
Det skulle bli lika dumt som att Frankrike tvingade över fem miljoner svarta människor från Afrikanska länder, att ansluta till dem under andra världskriget.
De tvingades kriga, göra skitjobbet och när man till slut vann fick de ingen lön och fick inte delta i segertåget. 

Ska våra svenska pojkar och män göra såhär?
Nu tror jag inte att det kommer bli något krig för ingen vill det.
Alla är livrädda för de ekonomiska och mänskliga konsekvenser det kommer leda till.
Skulle någon komma hit så ok att vi måste hjälpas åt för att försvara landet, men ett medlemskap i Nato kan också innebära att man skickas långt iväg för att delta i ett krig man inte har att göra med.

Ett människoliv är väldigt skört och inte värt så mycket, men just vissa liv är enligt mig värda mer än andra. Jag skulle inte vilja skicka iväg någon av dem.
Jag vet att pendeln svänger, men jag är inte övertygad och kan hålla med Vänsterpartiet i frågan.
Allting stressas fram och det kan inte bli bra.
Ta det lugnt helt enkelt.
Vi behöver inte reta upp Putin mer i onödan.