lördag 14 maj 2022

Smakar det så kostar det.. Tjugotalet har återvänt!

Från att jag handlade den ena veckan till den andra så hade ett paket smör gått upp med elva kronor. Då köper jag inte någon av de dyrare modellerna. De hade gått upp ännu mer. 
I grunden skyller alla på Putin, men faktum är att merparten av de dyrare kostnaderna faktiskt är den svenska statens fel. Skattetrycket knäcker nämligen alla.

Ja, det har blivit dyrare att tanka för bränslet har gått upp väldigt mycket i pris. Den stora anledningen till att det är dyrt? Skatt.
Vi svenskar skattar enorma summor för bränslet, vilket också gör att vi är dyrast i världen.
Inte nog med det så betalar vi skatt för bilen, trots att vi köper den för egna och redan skattade pengar.
När vi sedan kör till affären så har transporterna blivit dyrare för skatten på bränslet knäcker även dem. Därför lägger de på extra på körningen, vilket blir dyrt för affären som måste betala för detta och höjer priserna varpå vi ska betala moms - skatt - på varorna som vi köper.
Spiralen blir en katastrof.

De spår nu att mejeriprodukter kommer bli ännu dyrare, tillsammans med kyckling och kött.
Över lag går dock alla priser upp för ingen verkar kunna sätta ner foten.
Skatterna som staten drar in går bland annat till deras egna löner vilket skapar bekymmer.
De är inte glada vid att berätta att de höjda bränslepriserna gynnar statskassan oerhört.

Så här är nu jag som ett exempel.
Jag har en bra lön och lever i ett hushåll med helt godkänd ekonomi.
Ingen svävar ut så mycket.
Över vintern låg dock elräkningarna i snitt på 10 000 kronor i månaden. 
Då var det inte ens varmt inne.
Utöver det kommer alla andra räkningar och nu blir maten med dyrare.
Som jag ser det kommer det bli en krasch deluxe och dummast av allt är att socialdemokraterna anser att en höjd ersättning när man inte arbetar  - det är lösningen på problemen.
Förstår man inte att incitamentet till att arbeta försvinner helt och hållet när det inte längre lönar sig att jobba?
Med några mils körväg till jobbet så tjänar man inte på att ta sig dit.
Världen kommer krascha och jag beskyller inte Putin, även om han är en del i problemet.

Problemet i mina ögon är att vi har en stat som tar in oerhörda summor från oss skattebetalare och sedan lägger pengarna på fel saker. Dessa felaktiga saker blir så många att karusellen inte går att stanna varpå allting blir dyrare tills systemet kraschar.

Det kommer bli ett nytt tjugotal och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Leva på rovor och hoppas på varma vintrar!?
Jag vet en sak och det är att detta är sjukt.
Ingen vill leva i detta samhälle som det ser ut nu.