tisdag 17 maj 2022

Ett litet steg för..?

NATO.
Igen.

För mig är inte NATO en fråga om parti, utan om folkets vilja.
Jag tror nämligen att frågan delar alla partier i ungefär mitten.
De sista undersökningarna SVT gjorde visade nämligen på att ungefär hälften av den svenska befolkningen var positiva eller försiktigt positiva till ett medlemskap.

Det är sällsynt och händer inte så ofta, men i detta så håller jag inte bara med Vänsterpartiet och Nooshi, utan jag anser också att Erdogan gör rätt. Människor som jag i grunden inte delar någonting med.
Jag högaktar dock Nooshi för att hon står upp för det hon tror på.
I just detta ligger vi på samma plats.

Jag anser att en folkomröstning om något så omvälvande som detta.. det borde vara en självklarhet.
Att påstå att de människor som sitter för riskdag eller regering representerar hela Sveriges befolkning när de ska bryta en tvåhundra år gammal tradition.. det anser jag vara fel.
Är man så säker på sin sak så låt oss alla få tycka.
En folkomröstning kan man nämligen inte snacka bort.

Jag är fullt medveten om alla fakta och hör vad människors säger.
Ser vad människor skriver.
För mig är vår neutralitet i det läge vi nu lever i, betydligt viktigare än att visa fjädrarna för någon. Så ser nämligen jag på det hela.
Putin må inte vara frisk, men vi bor inte som direkta grannar till något område i Ryssland.
Vi har inte tillhört Ryssland.

Som jag ser på det som händer, så är det större risk att hetsa Putin än att bara vara som innan.
När nu Sverige och Finland säger att vi ska gå med, men Erdogan säger nej.
DÅ skapar vi verkligen ett incitament för att ställa till det.
Inte nog med att vi valde sida mot Putin, så har vi inte NATO med oss.
Två fel istället för ett rätt.

Jag hoppas att jag har fel, men det oroar mig mer att vi försöker gå med i NATO, än vad det gjorde när vi bara var.  Stort grattis till Norge på nationaldagen!