söndag 27 november 2022

Gratis till alla!?

Du vaknar och går till ditt arbete, som du har valt själv.
Vissa arbeten tvingar dig till att ha egna kläder, medan andra har arbetskläder för att det ska vara fräscht och enhetligt. Jag kan förstå vissa saker.
Andra inte.

Kommunal i Sölvesborg kräver nu arbetsskor till sina anställda!
Ok. När jag har hört mig för så är det så, att detta isåfall upphandlas.
Det innebär att du inte kan köpa vilka skor du vill och använda till ditt arbete, för att sedan få en peng för det utan det betyder istället att du får välja ett par som kommunen har bestämt till dig. Du får helt enkelt prova vilken storlek du vill ha.
Kommer alla då bli nöjda med detta?
Min erfarenhet säger nej.
Vissa har breda fötter, andra smala, vissa har olika stora fötter eller knölar på något håll.
Att då välja på en eller två skor kommer ställa till det.
Egentligen är inte detta mitt huvudsakliga problem utan jag har två andra:

Vilka kommunanställda ska få kläder och skor?
Jag är kommunanställd.
Jag har inte ens hört tanken om att vi ska få några arbetsskor trots att jag alltid går omkring. Jag får inte heller några ytterkläder trots att jag är utomhus i mitt arbete. Mitt arbete kräver att jag tar mig mellan olika skolor och affären men ingen skulle ens tänka tanken att jag ska ha en kommunbil för att göra detta.
Vem är det som är värd dessa förmåner?
Och alla dessa skor.. de kommer du och jag betala genom våra skattepengar.

Och sen det andra problemet:
Är detta verkligen ett problem!?
Som jag ser det borde kanske kommunal istället arbeta för att skatten i kommunen sänks genom att sänka politikers löner, se över tjänstebilar och förmåner?
Med en sänkt skatt så kan nämligen varenda en av ALLA anställda i kommunen själv ha råd att köpa de skor de vill. Enligt mig borde det vara det bästa.
Det där med gratis.. det finns nämligen inte för i slutänden är det ändå just DU som betalar.

I min perfekta kommun så skulle kommunskatten helst halveras.
Det kan man göra genom att helt enkelt låta kommunen ägna sig åt de saker den ska göra.
Ta bort allting som inte är lagstadgat och se till att det som är bestämt enligt lagen faktiskt fungerar.
Lägg makten hos utbildade människor och se till att de som tar besluten också är ansvariga för de beslut de tar. Det borde vara grundläggande i allting som sker.
Det hade nämligen gjort att vi i slutänden hade sluppit barrackskolor och kommunala lokaler fulla av mögel.

Nej, jag tror inte att lösningen är att tillgodose några anställdas önskan om arbetsskor utan anser istället att vi ska se till att fler får pengar över till att själv köpa de skor de vill arbeta i.