måndag 28 november 2022

Ikväll skapas socialmoderaterna i Sölvesborg.

Blått, rött och gult.
Basfärgerna om man lär ut färglära och den sammanlagda färgen av denna blandning blir brunt.
Sölvesborg kommer ikväll få veta om det blir ett brunt styre i kommunen eller inte.
Gissningsvis blir det så och med denna färg kommer vi också få veta varför det blev som det blev. Vi kommer få veta vem som får betalda positioner och vilka namnen på dem är.
Tjugo år inom politiken har tydligt visat att det enbart finns få skäl till att människor röstar på dig i de interna omröstningarna, och det är att antingen anser de att du är ett större hot utanför eller att de har någon annan de inte vill ha upp.
Att samarbetet i Sölvesborg inte har fungerat har varit tydligt och nu kommer det tydligaste att ske.

Ska Sölvesborg få två heltidsbetalda kommunalråd?

För ett litet tag sedan så hörde jag att man skyllde på Samstyret och mig att det fanns två kommunalråd i kommunen och så må det vara. Det är dock så att en titel genererar inte pengar och jag fick inte någon lön för att vara kommunalråd. Det var en titel som jag inte ens använde för i min värld så behövs inte titlar.
Jag presenterar mig alltid med mitt yrke, för det förklarar betydligt mer vad jag än är.
Jag är en lärare och utbildad specialpedagog.

Vad tror jag då kommer hända?
Personligheterna som jag ser dem kommer sko sig själv.
Högst betalda positioner är de som slåss mest eller gråter för att få sin ersättning.
Helst i ord kring hur bra de själv är eller hur mycket de har att göra.

Löften är sedan viktiga och blev tydliga när den förra statsministern besökte kommunen. Man lovar att barrackskolan i Mjällby ska bort. Man glömmer berätta att man i skrivande stund bygger en ny barrackskola i Hällevik. Detta trots att skolan flaggat under tre rektorer att det behöver byggas om och till då lokalerna är undermåliga och i dåligt skick samt att eleverna inte får plats.
Ingen bryr sig.
Bara lova på!
Detta bruna styre har redan visat att man inte kan lita på dem.
Så istället för att man faktiskt bygger en ny del till skolan så sätter man upp tillfälliga barracker som garanterat kommer stå kvar om tio år, till en betydligt högre kostnad än vad en nybyggd skoldel skulle kosta.

Vitahall har vi fått besked om men Länsstyrelsen har bromsat det.
Många frågor återstår och vi får se om bruna pantertanter kan leverera.
Jag gissar på att de kommer utöka nämnderna för att blidka fler till betalda möten och positioner samt betala för två kommunalråd.
Skattebetalarna i Sölvesborg kommer säkert jubla!
Politiken kommer tvärtemot vad MEDborgerlig Samling vill att kosta ännu mer.

Vi får se när kvällen är över.