lördag 19 november 2022

Klimatet forever!

Klimatet är viktigt.
Absolut!
Är det så viktigt att det i slutänden blir så att ändamålen helgar medlen?
Knappast.
Vad hjälper det världen att människor förstör känd konst?
Ingenting.
Hjälper det att klistra fast sig i motorvägen?
Nej.
Det pekar bara på att människor är totalt förblindade.

Min uppfattning är att människor som i grunden inte mår så bra, de samlas i dessa grupperna och jag tycker mest synd om dem. De hade behövt hjälp!

Så klimatkrisen är fruktansvärd?
Det må så vara, men exakt VAD hjälper det att bete sig illa?
Vill du ändra på klimatet?
Gör det du kan men inom de ramar som finns.
Utbilda dig, engagera dig politiskt och driv din fråga.

Media menar att klimatet är en oerhört viktig fråga och vill att det ska få medial uppmärksamhet. Massvis med medial uppmärksamhet! Samtidigt ser vi att partiet som profilerar sig i frågan inte på något sätt vinner mark. Det är storstadsmänniskor som har dåligt samvete för att de bor där de bor.
Människor på landet, dit jag räknar mig, ser inte dessa bekymmer på samma sätt.

Häromveckan lyssnade jag på Ring P1 och en man från Uppsala som ansåg att man skulle sluta köra bil helt och hållet. Han tyckte att priserna på bränsle nu var bra. En man från Småland berättade då att han började halv fem på morgonen, behövde pendla flera mil till arbetet och sen inte visste exakt när han skulle sluta. Han behöver sin bil, men mannen från Uppsala förstod inte.
Han tyckte att han skulle ta bussen.
Bussen?

Där jag bor har vi det bra just nu, för vi har en buss i timmen som kör. När jag växte upp var det tre bussar om dagen. Bor man mitt i Uppsala gissar jag på att det går bussar hela tiden. 
Det förklarar också hur man kan vara så oerhört korkad att man själv tror på det man säger. 

Miljön.
Självklart ska vi tänka på miljön!
MEN, vi måste göra det utifrån år 2022 och inte utifrån en jämförelse om hur det var under stenåldern i Europa. Vi ska se framåt och lösa miljöproblemen där de finns, inte straffa människor som lever på ett bra sätt.

Sverige ska arbeta med sina bekymmer, men inte straffas för att Asien har stora bekymmer med exempelvis plast. Skatten på våra plastpåsar hjälper nämligen inte vattnet på andra sidan jorden.