fredag 18 november 2022

Ingen rättighet att vara svensk.

Media jagar nu över att kraven kommer att hårdna och försvåras för att få ett permanent uppehållstillstånd. Enligt mig är det helt rätt väg att gå och jag förvånas istället över att det har dröjt så länge för dem att komma fram till detta.
Prov i svenska och ett test i allmänkunskap för att bli svensk medborgare.
För att få ett permanent uppehållstillstånd så ska du bevisa att du tänker bli en del i det svenska samhället.
Hur gör man då det?
Jo, genom att till exempel studera eller arbeta.

Kommer då ett eventuellt förändrande göra att du ska oroa dig som invandrare?
Absolut inte.
Har du kommit till Sverige och gjort allt du ska, blivit en del av vårt samhälle och ser till att det kommer in skattepengar så behöver du inte oroa dig alls.
Däremot om du kom hit, tyckte att bidragen lät bra och ansåg att det var din rättighet att få en del av dem så bör du visa att du vill vara i detta landet.

För mig handlar allting om rättigheter och skyldigheter.
Självklart ska du ha rättigheter!
MEN, du ska sköta dina skyldigheter först.
Om du då har kommit till Sverige och gjort det du ska så välkommen att stanna!

Detta är dock ett effektivt sätt att komma åt de människor som enbart lever på systemet och inte förstår att de blir en belastning istället för en tillgång.

Om jag hade flyttat till ett annat land så är det för mig en självklarhet att jag ska försöka bli en del av det landet. Åker jag någonstans vill jag äta den mat som finns där, uppleva deras kultur och se det som finns där. Jag kan inte åka överallt och tro att jag ska vara "svensk" rakt igenom.
Självklart ska man få ha sina egna tankar och sin egen tro, men du ska följa den kutym som finns i landet.
Jag anser inte att det är konstigt på något sätt.

Jag tror att detta har varit en levande diskussion i Sverige sedan Sällskapsresan sändes och gjorde narr av allt som Sverige och julfirande innebär när man åker utomlands.
Vad är det för fel på att försöka passa in?
Speciellt då om det är så att du lever på andra människors inarbetade skattepengar.

Självklart ska vi se över uppehållstillstånden!