onsdag 16 november 2022

Vad betyder "hyfs"?

Hyfs.
Enligt mig kan det även benämnas som "sunt förnuft".
Ord som för mig handlar om att man ska följa oskrivna regler.
De där oskrivna reglerna är inte så lätta och de ändras hela tiden beroende på många olika saker.
Tekniken är en. Kultur en annan.
Saker som är ett problem idag var det inte när jag växte upp.

Elsparkcykeln.
Samtidigt som barn blir mer och mer överviktiga och det påpekas hur viktigt det är med motion samt idrott två gånger i veckan i skolan.. så orkar barn inte ens cykla till sin träning. De tar elsparkcykeln. Hade det stannat där så ok, men som jag skrev för ett par veckor sedan så förstår många inte att den ska stanna ute. De tar den med in i exempelvis affärer och kör för fullt med dem där.
De har ingen hyfs.

Sport.
Jag skriver sport för att verkligen inkludera allting då jag tror att den hemska jargongen finns överallt. Tror verkligen vuxna människor att vi ska få bra ungdomar genom att de vuxna själv skriker könsord och hatar människor för att de jagar bollen i en annan slags tröja?
Bröd och skådespel har förvandlats till absurditet där fokus läggs på pengar och status istället för att leva och må bra.

Mobiltelefonen.
Ett gissel på så många sätt även om den har blivit ett nödvändigt ont.
Barn har blivit väldigt duktiga på engelska tidigt men har desto svårare för att leka eller umgås. Mobilen eller annan teknik tar all tid för många.
I helgen var jag på ett Hörviksdisco.
Jättetrevligt ordnat för Listerlandets barn, för det var just det.
Jag var på discot för lågstadiet.
Där återfinns då barn mellan sex och nio år.
Av dessa var det ett betydande tiotal som sitter med en mobil.
Ett barn satte sig mitt på dansgolvet när godiset var inköpt, och satt sedan där helt försjunken i Tiktok-filmer. Helt ovetandes om allt som pågick runomkring.
Ok om du nu skickar med en mobil för att barnet ska kunna ringa om något händer men helt ärligt.. om ditt barn är oroligt. Är det inte bättre att du stannar den stunden då?
Jag ser en hel generation som inte kan umgås.
Livet var inte perfekt på 80-talet, men det var betydligt lättare att umgås när det enda digitala som fanns var om någon hade hyrt en VHS med en film som man kunde se gemensamt.
Hur ska framtiden se ut?

Listan kan garanterat göras lång, men jag anser att någonting är fel.
Menlösa föräldrar är huvudproblemet.
De är så uppfyllda av sin egen karriär och att få en viss status så barnen springer vind för våg.
De behöver inte bry sig om tider att vara hemma eller att gå och lägga sig.
Läxorna hinner man inte med för just då är det ju träning!
Man släpper allting för man orkar helt enkelt inte ta dispyten som blir... sen ska vi i skolans värld ta tag i att uppfostra barnen innan de ska lära sig att ta in informationen.

Det är absurt!
OCH, all hyfs saknas.
Fråga mig inte hur vi ska göra för det känns som om det inte finns någon återvändo längre.
Det blir en generation som hellre sitter försjunken i en mobil än att prata med den jämte.
Detta trots att världen rasar runtomkring. 

Sjukt märkligt!