måndag 21 november 2022

Shein - hur lät det nu?

I cirka tio år har denna sida i princip ruinerat mig, men jag fullkomligt älskar att allt inte bara ser likadant ut. Shein tog redan 2012 mig med storm!
När jag började handla där skrevs det ut SHE&IN.
Och-tecknet försvann med året men på grund av det så uttalar jag det Sheeeee-in.
Jag hör idag många som uttalar det som det engelska ordet för kedja - Chain - men jag blir glad när jag i artikeln hör att professorn uttalar det på samma sätt som jag.
Söker man på dess sida får man också informationen om att det faktiskt uttalas som Sheeein.

Ska man då handla på denna sida?
Lönerna är katastrof och arbetsförhållandena dåliga.
Jag misstror inte detta på något sätt men tvärtemot vad de säger i en av artiklarna så tror jag inte att det handlar om okunskap.

Jag har rest en hel del och för många år sedan lärde jag mig en grundläggande läxa:
Lyssna inte på media.
Tänk själv.
Upplev helst det själv, sedan väljer du hur du vill tänka.
Det är lätt att tycka att det är fel som det ser ut i dessa klädföretag.
Problemet är att ett arbete med dåliga tider är betydligt bättre än alternativen.
Alternativen för unga människor brukar nämligen vara prostitution.
Det blir ingen skola för någon.
Vad anser du då vara bäst?
Arbete eller prostitution?
Min inställning är helt klar i denna fråga.
Arbete är alltid bättre.

Människorna som syr kläderna får enligt en engelsk kanal bara 38 öre för varje plagg de syr.
Säger man det så, så låter det fruktansvärt.
Problemet blir dock att man inte kan jämföra det på det sättet.
Man måste lägga grunden i hur mycket en normal lön är.
Vad räknas de där 38 örena om till i vår ekonomi?

När jag besökte Indien stod det klart att en taxichaufför tjänade ungefär 2000 svenska kronor i månaden utan dricksen. Det lät helt fruktansvärt jämfört med svenska mått mätt. Chaufförens lilla kyffe kostade nästan 1000 kronor i månaden. Det visade sig dock att en frukost på en restaurang kostade ungefär 20 öre.
Jämfört med de svenska priserna så blev det plötsligt rätt billigt att bo och leva där.
Så 38 öre per plagg?
Det säger ingenting om inte alla de andra siffrorna också finns på plats.

Kända Filippa K åkte för några år sedan dit då deras kläder var ekologiska, men dolda kameror visade hur djuren blev behandlade sämre än på många andra ställen. Blev Filippa K då utdömt?
Nej.

Så dåliga löner och tänk på miljön ska stoppa någon?
Jag tror inte att det fungerar så och jag kommer fortsätta handla.
Sheeeeeein är så annorlunda och på tio år har det aldrig varit något fel med en endaste beställning.

För mig är detta en bra sida med bra kvalité och bra priser.
De få gånger jag har varit missnöjd har det handlat om att jag inte gillat produkten,