onsdag 2 november 2022

Vi ska köra, köra fort som..

A-traktorer.
Ett gissel enligt många men inte mig.
Jag ser faktiskt inte problemet med att, många gånger, ungdomar får en möjlighet att röra på sig. 
Att bo på landet, det innebär nämligen att bussen går en gång i timmen om du har tur.
Under min uppväxt gick det en till "stan" - Sölvesborg - och två hem.
Den ena gick vid tretton och den andra vid sexton-tiden.
Det innebar att det var väldigt lätt att skolka för att ta den första bussen.
Den tog nämligen bara tjugo minuter hem, den andra över 45 minuter.
Allt berodde på vilket håll bussen körde.

Möjligheten att få sitta i ett fordon med värme slår ut mopederna.
Du kan dessutom ha med en vän!
Men just här har problemet varit.
Alla de A-traktorolyckor som har varit den sista tiden, de visar att reglerna inte har varit bra.
Nu har det kommit andra bud.

De nya reglerna som kommer på förslag säger att du som ska skaffa ett A-traktorkort ska genomgå en bättre utbildning. Du ska lära dig om riskbeteende och hur du ska agera.
Du ska dessutom se till att alla som åker med i bilen ska vara bältade.
Du ska dessutom skaffa vinterdäck.

Jag tycker de nya kraven är alldeles utmärkta!
Jag saknar dock, som så många verkar vilja, att hastigheten ska höjas för dem.
30 km/h är inte mycket och det blir en total livsfara i trafiken.
50 km/h hade varit betydligt bättre.

Roligt är att det på riksnyheterna faktiskt dyker upp en familj från kära Listerlandet!
Självklart ska man anpassa så att dessa ungdomar känner sig välkomnade istället för att de ska känna sig stressade av köer bakom. Genom att höja hastigheten för dem lite, så tror jag dessutom att man plockar bort lite av incitamentet för att ha spärrar i fordonen.
Spärrar som kan tas bort för att köra i betydligt högre hastigheter.

Till stor del bra!
Det kan dock göras lite till!
Bra för alla oss på landet som ser ungdomarna som behöver röra på sig!