söndag 4 december 2022

Bryr du dig?

Somalia hotas av en humanitär katastrof.
Efter flera år av utebliven nederbörd så är svälten ett faktum och landet är tvingat att be om hjälp från andra länder. Bryr du dig?

Reportaget som är länkat handlar om Nimo som är 30 år gammal.
Hon har fött tio barn men fem av dem har redan dött av svält.
Nu är hon med sin sju månader gamla son och söker hjälp.
Han väger bara 3,9 kilo trots att han borde väga det dubbla.
Risken är att även detta barn dör.
Bryr du dig?

Det där med att bry sig är klurigt för jag tror inte att någon vill att andra människor ska dö.
Problemet i detta blir medias bevakning och fokuset som läggs på olika ställen.
Tänk om Somalia och svälten där hade fått lika mycket uppmärksamhet som exempelvis klimatkrisen eller fotbolls-VM. Min uppfattning är att problemet då hade varit löst.

Vi har här ett land som går från det ena bekymret till det andra.
När det sedan blir hemskt, då gör andra att det blir ännu värre för med svälten och torkan kommer övergreppen och dödandet att öka. Precis som om det hjälper någon i längden.

Det är alltid lätt att hålla sig själv närmst.
Jag hade först och främst skyddat mina egna barn om jag befann mig på en lekplats där någon började skjuta. Först hade jag tagit dem i säkerhet och sedan i efterhand så hade jag hjälpt andra.
Den som påstår att man inte hade hjälpt sina egna först har nog inte några kära att bry sig om.
För mig är det nämligen självklart.

Det som då kan ändras i Somalia är omvärldens syn på landet.
Omvärldens syn på människorna som bor här för någonstans är min uppfattning att man anser dessa människor vara för långt borta för att man ska engagera sig. 
När inte ens media bryr sig blir problemet svåra att överstiga.

Någonstans måste man också se sig i spegeln.
Om Sverige drabbas av en liknande katastrof.. skulle omvärlden bry sig om oss?
Jag tvekar.